Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 29 januari 2007

Syrliga karameller....

Av grodis - 29 januari 2007 15:53

Syrliga karameller - Saker adoptivföräldrar gärna slipper höra(från adoptera.nu)Nu när ni adopterat ska ni se att ni snart får EGNA barn! Det finns många som fått det efter att de adopterat!Som adoptivförälder tycker man att ens adoptivbarn ÄR ens eget barn. Man har gått vidare och det biologiska barnet känns inte som det viktigaste. Tänk på att denna kommentar sårar! När folk säger så här känns som om omgivningen inte tillmäter adoptivbarnet någon betydelse . Inse att adoptivbarnet ÄR deras EGET barn nu! Det är efterlängtat, älskat och unikt.Du kommer säker att älska det som om det vore ditt eget! Ordet adoptera betyder just "att uppta som sin egen". När man har adopterat är barnet ens eget.Ni vill väl ha ett liiiiitet barn?...annars vet man ju inte hur det går! En del föräldrar VILL faktiskt ha barn som inte är pyttesmå.Men man vet ju inte vad som man får ju!Nähä. Vet man det med biologiska barn då? Kanske är det precis tvärtom? När de adopterade barnen kommer är de ofta noggrant dokumenterade. Om man nu tycker att man inte vet vad man får så kan man ju se det som att det är som att få titta i mosters smyckeskrin! Man vet aldrig vilka juveler som finns där i!Är de syskon? (om adoptivbarn i samma familj)Svar ja. De har samma mamma och pappa och då är de ju syskon, eller hur?Vilken sötnos var har ni fått honom/henne ifrån? (på stan av främlingar)Prata inte, över huvudet på barnet, som om barnet som en importerad produkt! Tack!Var han/hon på barnhem innan han/hon kom till er? Föräldralös kanske? Har de inte en hemsk historia bakom sig? Barnets historia tillhör inte hela stan. Allt och alla kan inte räkna med att få veta alla personliga detaljer om barnet! Bingo!

 
 
Manne

Manne

29 januari 2007 19:31

Tack för att du ger mig perspektiv på din vardag och vad ni kommer att möta framöver.

För oss inte har adopterat så är det så lätt att vilja vara frågvis och förstående, precis som om det är så speciellt och tycka synd om. Så tragiskt att adoptera.

När det egentligen inte är annorlunda än om barnet var fött genom din kropp.
Inte annorlunda på något annat plan.

Men just de frågorna har funnits och finns i mitt huvud, då jag inte funderat så mycket i de banorna...

Tack Grodis för att du kämpar vidare!!

http://one2many.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Grodis

30 januari 2007 13:40

Manne>> Tack själv, Manne! För att du tänker efter och vill förstå. Det betyder mycket för mig och många andra som är i samma sits, det lovar jag dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards