Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg under februari 2007

Av grodis - 28 februari 2007 21:38

Idag är det sista februari. Imorgon är det mars! *mjau* ;-P En månad närmare våren och sommaren, härligt! Vi går mot ljusare tider, mina vänner! Tänk på det extra mycket, gråmulna dagar som denna...Vägning och mätning ikväll. Och hur gick det..?Jag är jättenöjd! Vågen var snäll och visade menssvullen mage och kropp till trots -2,5 kilo! HURRA!Midjemåttet mättes dock aldrig. *puh* ;-PBIA-mätningen visade att jag ökat +0,8 kg i vätska (inte konstigt med tanke på vart i menscykeln jag är) och att jag gått ner -1,3 kg i fett, men även -2 kg i muskelmassa. Det sistnämnda ska jag självklart inte minska i, så fr o m imorgon ska jag äta mer proteiner! Jag ska till min frukost (pulver + 2,5 dl mellanmjölk) äta 1 kokt ägg, varje dag. Dessutom ska jag öka andelen protein vid varje middag. Vattenbiten har jag också slarvat med sista dagarna och det kan också leda till att jag minskat i muskelmassa, för musklerna behöver vätska! Minst 2,5 - 3 liter vatten SKA jag ha i mig varje dag! Jag har fått i mig 1,5 liter ungefär sista dagarna. För lite alltså. Skärpning där!Känns jättebra och jag är supermotiverad att fortsätta. Jag ska ha toppresultat nästa mätning om 2 veckor! :-DNästa vecka ska vi få testa Pilates! Ska bli jätteroligt! Framöver ska vi också få testa bl a boxning, vilket också ska bli skoj!Veckans hemuppgift blev att göra en Personlig analys av sig själv. Vilken/vilka ät-typ(-er) är jag? (Storätare, Sötsaksätare, Fettätare, Småätare, Nattätare, Tvångsätare). Vi har fått 30 frågor som vi ska svara ja eller nej på och utefter de svaren bestäms din "ät-typ".Vi fick också lära oss hur övervikt/fetma uppstår. Vad bestämmer energibehovet? Midjemåttet, inom vilka ramar bör man vara?En personlig analys ska vi också göra!Komma underfund med de känslor och tankar som triggar suget efter mat och/eller godis. Vara positivt inställd till att ända vissa vanor. Utveckla viljan att lyckas (jag kan!). Öva mig själv att tro på mina egna krafter - "Alla mål börjar med en dröm"...Vi fick också en Mental uppgift:Varje gång jag håller på att tappa kontrollen ska jag tänka efter vilken situation jag just nu befinner mig i. Känna efter om det finns något i situationen som får mig att känna mig stressad, ledsen eller frustrerad. Ta reda på om jag kan förhålla mig på ett annat sätt till situationen. Vad kan jag göra istället för att äta?Fick även en Motionsuppgift. Vi ska välja valfri motionsaktivitet och utföra den minst 2 ggr/vecka under minst 20 minuter.Full fart framåt och neråt! Tack snälla ni för alla goa kommentarer. Jag är överväldigad! :-D

Av grodis - 28 februari 2007 16:20

*suckar*Såklart. Självklart. Off course.Mensen kom NU... 40 minuter innan vägningen och mätningen.Gaaaah! Har jätteont i magen nu och byxorna sitter TAJT i midjan. Inget kul alls.Det är bara att försöka blicka framåt. Om två veckor är det ny mätning och då ska jag banne mig inte ha något sånt här! Då SKA det bli en kanonmätning!Kvällens mätning och vägning kommer bara bli blaj... Men, men.. så är livet! Ingen idé att deppa ihop. Försöker att inte göra det iallafall. Jag kan ju inte rå för att mensen kom just nu. Jag har ätit precis som jag ska och druckit också. (förutom champagnen igår då..)Dags att plocka ihop och bege mig iväg.Återkommer givetvis med en rapport sen!

Av grodis - 28 februari 2007 14:45

Nu ligger kuvertet med kopior på hemutredningen, läkarintyget och medgivandet på en postlåda! Whohooo!Känns jättekonstigt detta. Svårt att "ta på" även fast jag haft kuvertet i min hand. Skum men underbar känsla. Det går INTE in i mitt huvud, vad vi håller på med?! Vi håller ju på att sakta sakta närma oss barn. Ett litet syskon till Viktor! Helt sanslöst.... :´-)Många av er skriver att "snart har ni barnet i er famn" och så.. men jag måste rätta er lite där. ;-) Det är inte så snart. Om ca 1 år från det att vi får skicka våra handlingar till Bolivia. Det är den tiden det handlar om just nu. På ett ungefär. Saker och ting kan och kommer säkert att hända under resans gång som kan göra att det tar längre, eller kortare tid. Jättesvårt att sia om.Själv är jag inställd på att vi kommer få åka nästa vår/sommar. Känns galet underbart! Men det känns helt OK. Vi behöver den tiden. Både mentalt och rent praktiskt att ordna saker och ting. 1 år går så fort. Det är t ex nu i mars 1 år sen vi gjorde vårt 3:e och sista IVF-försök och tänker man så, så har detta år gått rasande fort!Nu måste jag rusa upp ett par våningsplan och få i mig soppan! Får inte äta inom 2 timmar innan BIA-mätningen och den är ju vid 17!KRAM på er alla!

Av grodis - 28 februari 2007 10:06

Jösses, vad kopior det blir!Och ändå är detta bara början... ;-DNu har jag fixat klart allt och lagt i ett kuvert. På lunchen skall det sättas på frimärken och postas till BFA-A!Ringde förresten BFA-A och kollade hur vi ligger till i kön för att skicka våra handlingar ner till Bolivia, och vet ni..?! Vi är med i nästa gäng!! Det kommer ske snart, bara det kommer in lite barnbesked så blir det VÅR tur! Whohooooo!!!Lite skallebang har jag idag, men jag vet ju varför.. mensen är i antågande. Ser inte direkt fram emot mätningen ikväll för jag känner mig så svullen och blä! Sen drack vi ju champagne kl. 21 igår kväll, men jag får väl förklara läget för dem och hoppas de förstår. Man ska ju inte dricka alkohol 24 h innan en BIA-mätning och nu blir det bara runt 20 h ... äsch, det får vara så! Det är EN gång, och en väldigt speciell gång!Nästa mätning - om 2 veckor till.. kommer bli så mycket bättre om inte annat! ;-)Nu lite kaffe och jobba, jobba, jobba...TUSEN TACK för alla GRATTIS!

Av grodis - 27 februari 2007 22:36

Äntligen, äntligen, äntligen!!!Jag har suttit på denna underbara nyhet sen kl. 10.00 idag när E från Familjerätten ringde och sa att vårt protokoll fanns underskrivet och klart att hämta. Jag hämtade dem vid 13 och köpte sen en bok till maken för att överraska med honom ikväll "Uppdrag: Pappa" heter den och det är kända och okända pappor som skriver om livet som just pappa. :-)VI ÄR GODKÄNDA!! VI HAR OK PÅ PAPPER!!!*dansar runt och jublar*Ikväll har det druckits äkta Champagne och ätits god mat (vitlöksfrästa kräftstjärtar med citron och fullkornspasta till + rödlök och tomatsallad) + efterrätt (glöggkokta äpplen och en matsked glass!). Är det någongång vi ska fira så är det nu, för SOM vi båda väntat och längtat! Recepten var förstås från Prenet, så det enda jag fuskat är att jag druckit champagne ikväll! ;-) Egentligen får vi inte dricka alkohol 24 h innan BIA-mätningen imorgon, men vad sjutton ska man göra?! Det är ju IDAG vi fått det magiska kuvertet liksom!Imorgon är det full sprutt i kopieringsmaskinen som gäller och bums på med våra handlingar till BFA-A! Tänk om vi får skicka papperna ner till Bolivia snart!? När jag kollade förut var väntetiden 6-7 månader, och nu har vi varit medlemmar i 7 månader ganska exakt! *Iiiiiih!!*Vi är båda trötta och rätt utslagna ikväll. Det tar ändå på psyket att vänta... Nu ska vi sova gott i natt och drömma och tro, våga tro på framtiden.WHIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!

Av grodis - 27 februari 2007 11:12

Det är lite bättre nu. Massagen gjorde sitt och till min förvåning så har den smärta jag haft i flera år på ytterkanten av skulderbladen försvunnit!? På en månad bara? Jätteskönt! Däremot är jag fruktansvärt öm i överarmarna fortfarande och det gör riktigt ont när hon masserar där, försiktigt. Hoppas det också ger med sig så småningom!Massagetjejen menar på att det inte är så konstigt att jag inte har lika ont, för det är mycket spänningar jag burit på i flera år som sakta, sakta börjar släppa. Jag börjar vända. Sakta. Ett steg i taget. Jag känner ju det även mentalt. Jag vågar för första gången på länge hoppas och tro, oavsett om det gäller barn, övervikten osv osv. Men det är lång tid kvar, och det är en dag i taget jag måste lära mig att ta. Är hetsig och otålig vad gäller min viktminskning, jag vet. Men har man bestämt sig och kör 100% så vill man ju se resultat också. Och visst, jag har fått jättefina resultat. Ska inte stirra mig blind på vågen, utan också tänka på midjemåttet ... -9 cm var det ju sist, och det på 1 vecka! :-D Inte så illa pinkat av en Grodis!

Av grodis - 27 februari 2007 08:19

Jihoooo.. idag är jag på sämsta humöret. *suckar*PMS (ja, fortfarande... ännu mer nu), trött, hungrig och så frustration på det. Frustration över att vågjä-eln står still!! Jag behööööver minus, om så bara ETT ynka hekto! -2,2 kg står den still på. Jag har 0,3 kg kvar till för mig en "magisk" gräns och som det rent mentalt skulle kännas underbart att komma under, men det verkar vara stört omöjligt. *suckar tungt*Kanske det då är bra att jag om 20 minuter ska ligga på en brits och få massage i 30 minuter..? Jag tror det.Eller... jag vet det.

Av grodis - 26 februari 2007 22:40

TACK snälla, snälla mie med Valter & Eskil för den fina boken som låg i brevlådan när vi kom hem ikväll! En jättefin bok, till vårt kommande barn. *ler med tår i ögonvrån* Och vilken passande titel!"Grodans Babybok" heter den! :-D En sån där man kan fylla i viktiga datum, händelser och foton i ni vet. Kanon!Tack snälla du återigen! *sänder massor av cyberkramar till*Tänk att vi verkligen kommer få barn, igen.Jag kan inte fatta det... inte än... och frågan är NÄR poletten kommer trilla ner? Inte förrän vi har "henom" i vår famn tror jag... om ens då... Apropå det. Läst och hört jättejobbiga och tråkiga nyheter om svåra översvämningar i just Bolivia som ju kommer bli "vårt land". Tusentals familjer, djur är hemlösa och många har även dött... *ledsen* Så otroligt jobbigt att läsa och jag tänker jättemycket på folket i Bolivia och önskar jag kunde göra något. Ska se om det finns någon fond eller så man kan bidra med lite pengar till, för sån hjälp lär nog behövas ännu mer framöver till folket i det vackra landet, som just nu till stora delar ligger under vatten... :´-(Nu är det dags för sängen. Jag måste i säng före 23 idag. Är lite för morgontrött... ;-PNattinatt!

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Skapa flashcards