Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg den 1 mars 2007

Av grodis - 1 mars 2007 22:15

Kollade nyss in på BFA-A:s (vår Adoptionsorganisations) hemsida och de har lagt ut denna vädjan, vilken berör mig så mycket att jag bara måste lägga ut den även här på min blogg. ALLA bidrag (stora, mellan, små) är välkomna!F-n... nu gråter jag.... :´-( Jag visste ju vad som hänt.. men ändå fattar man inte vidden av det här...Snälla ni - läs vad som står nedan som är citerad från BFA-A:s hemsida!====================================================="Det är normalt med regn under denna årstid i Bolivia, men i år har det regnat ofantligt mycket mer än vanligt beroende på El Niño, vilket har orsakat svåra översvämningar och svår torka i olika delar av landet. Värst drabbat är Beni med huvudstaden Trinidad där ca 70 000 familjer nu är utan hem och har evakuerats. Vår kontakt Vicky som har delar av sin familj i Trinidad är mycket orolig och säger att tårarna kommer när hon ser bilder från de översvämmade områdena med barn som lever i vatten och boskap som dör. Barnhemmet i Trinidad är fullt av evakuerade barn från drabbade områden. Även om det finns vallar som ska skydda staden Trinidad ifrån översvämningar, är skräcken nu stor för att hela staden ska dränkas då det bara är 4 cm kvar tills fördämningarna runt staden släpper förbi vattnet.I stort sett inga skolbarn kan gå till skolan p.g.a att allt är översvämmat och skolorna används istället som uppsamlingsplatser för de drabbade. Hemska infektioner såsom gulsot, maginfektioner och andra bakterier sprids snabbt på grund av de omfattande vattenmassorna. Befolkningen saknar skydd mot dessa sjukdomar. Det Bolivianska läkarförbundet har skickat 300 läkare från olika delar av landet till katastrofområdet. Familjer behöver tält, filtar, mat och framför allt rent vatten för att kunna klara sig igenom katastrofen. Områden som BFA:s adoptioner sker ifrån är ännu inte drabbade. Utanför Santa Cruz är vissa områden översvämmade men det har än så länge inte nått staden och inte heller de barnhem som våra familjer besöker. La Paz har hittills inte drabbats heller. Du har nu möjligheten att hjälpa de drabbade. Skicka ett bidrag till Barnen Framför Allt så ser vi till att skicka detta bistånd till Bolivia. Hjälpen kommer att kanaliseras till barn i de värst drabbade områdena via vår kontaktperson i La Paz. Du kan sätta in pengar på:Postgiro 420445-9 Bankgiro 452-6570Märk betalningen "Bolivia Översvämning"Vi tackar er för ert bidrag!"========================================

Av grodis - 1 mars 2007 21:56

Idag har jag skärpt till mig ordentligt vad gäller vattenintaget och till slut har jag lyckats få i mig minst 2,5 liter! Hurra!Kom även ut på en kvällspromenad med stavarna och svor och hade mig även idag för det är jä-la slirigt! Frustrerande är bara förnamnet. Jag LÄNGTAR efter vår och barmark så man kan ta i ordentligt med både att trycka i från i sina steg + stavarna. Få upp pulsen ordentligt och flåsa på. Det känns bara så skönt när man tränat. Gjort sitt pass. Kommer hem, lagar mat.. äter maten och sen tar en skön varm dusch och bara kopplar av med GOTT samvete! Det finns ingen bättre känsla! Frågan är då VARFÖR man inte gör/har gjort detta oftare?! Varför ser man inte till att göra det man vet till 100% att man mår bra av och blir så mycket piggare och gladare av? Konstig man är...Nu sitter jag här och njuter av en kopp grönt thé med citrussmak och har nyss ätit en blodgrape som jag delade med maken. Gott!En riktigt bra dag. Både vad gäller mat, vatten OCH träningsmässigt! Jag är mycket nöjd! Siktar på att morgondagen ska bli minst lika bra.Sov gott alla och TACK för alla era kommentarer! Det är så roligt att logga in och läsa dem! :-)

Av grodis - 1 mars 2007 12:12

..får mig att längta ENORMT efter vår påskledighet i Lappland hos min kära farmor! Om exakt 5 veckor åker vi iväg och ska tillbringa några sköna lediga dagar hos henne och bara vara. Det är tradition. :-)Om vi har tur kan man få riktigt, riktigt fina dagar just under påsken, där snön ligger vit och vårsolen skiner starkt så man får härlig solbränna på kinderna och näsan när man ligger och kopplar av i en baden-baden... Eller åker en tur med skotern ut på sjön och pimplar lite. Eller kanske en tur på längdskidor. En promenad med stavarna. Redan nu börjar jag förbereda mig mentalt för att åka dit. Fixa en påsk hos farmor UTAN några som helst kakor, bullar eller påskgodis. Det kommer bli jättetufft, för jag vet att det kommer finnas där... Men jag har bestämt mig. Jag kommer köra stenhårt med Prenets program även där. Inga ursäkter! Det är ju bara jag själv som får lida för det i slutändan. Faktiskt.Åh, vad jag längtar!!

Av grodis - 1 mars 2007 11:37

Att det ska vara SÅ SVÅRT att få i sig vatten?!Jag har ju liksom ett glas och en karaff här på bordet. Karaffen brevid och glaset mitt FRAMFÖR mig, och ÄNDÅ får jag knappt i mig. Inget gott med vatten... :-(Det bästa vi kunde göra var att dricka 1 liter på f.m och 1 liter på e.m och så gärna 5 dl på kvällen. Jag måste, måste, måste....Jag ÄR ju liksom törstig och torr i munnen. Vi blir det allihop i den här gruppen så det verkar som om det ska vara så. Viktigt med munhygienen och tack och lov får vi tugga tuggummi (sockerfritt förstås!) för andedräkten är inte så härlig. Vi är väl i s k "ketos" och då får man bläääääää andedräkt. *urk*Nåväl. Inget ont som inte har något gott med sig. Skönt att höra att alla i gruppen lider av samma dilemma och att det ska vara så. ;-)Jag gillar verkligen viktminskningsgruppen! Tyvärr har en av tjejerna bestämt sig för att hoppa av, så fr o m nästa vecka ska nr 11 få en chans istället! Ska bli intressant att se vem den personen är. Vi har skitkul på våra träffar, och pratar om ALLT! Lite coolt, för vi har bara träffats 3 ggr nu om man räknar med första infoträffen. Det blir många skratt, men också mycket allvarssnack. Det här med vikt och övervikt är känsliga saker och det är jätteskönt att höra och dela med sig av sina tankar och funderingar. Är så otroligt glad att jag kom med i denna grupp och jag kommer göra allt för att gå ner så mycket jag bara kan under dessa 12 veckor som det rör sig om. Livet är kort och dessa 12 veckor är en fis i rymden i mitt liv! Vill ha en bra grund att fortsätta på egen hand efter dessa veckor och gå på BIA-mätning 1 gång i månaden. Tanken är att jag ska fortsätta med pulver 2 ggr/dag och 1 mål mat tills jag gått ner 80% av min övervikt och det ska jag fixa. Jag SKA i mål denna gång!Har vänner (både på nära håll och lite mer avstånd) som gått ner mellan 20-40(!) kilo. Då ska jag också kunna. Kan de så kan jag! Dessutom har jag faktiskt LOVAT min vän Soff att göra henne stolt över mig, precis som jag är stolt och glad över hennes prestation.

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards