Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 27 juni 2007

Nu har jag reggat mig!

Av grodis - 27 juni 2007 09:32

Spännande detta ju....

Jag har nu aktiverat mitt medlemsskap hos Viktklubb.se och skrivit in mina personliga mått och så. Inte allt för upplyftande vikt imorse... mer plus... dock fortfarande under 80 kg men nu är det skrämmande nära... :-( Jag ska dock INTE över!!

================================================

"Startdatum: 27 jun, 2007
Måldatum: 23 jan, 2008

Ditt mål: -15 kg lättare på 30 veckor


-15 kg lättare på 30 veckor

Du har satt ett bra och realistiskt mål. Att gå ner upp till 1 kg i veckan är en hälsosam viktminskningstakt. Om du minskar för snabbt i vikt finns risk för att du förlorar för mycket muskelmassa. I viktsammanhang är muskelmassan viktig då den bidrar till en bättre ämnesomsättning



Din nya kalorinivå: 1533 kcal per dag

Du väger i dag 79,7 kilo. Med hänsyn tagen till din vikt, längd och ålder innebär det att du i dag ligger på en kalorinivå kring 2033 kcal per dag.

För att gå ner -15 kilo på 30 veckor rekommenderar vi att du sänker din kalorinivå till 1533 kcal per dag. I den här nivån är inte din motion på fritiden inräknad - men genom att skriva in i dagboken hur mycket du motionerar ser du också hur mycket extra du kan äta om du motionerar.

De menyer som du får av ViktKlubb.se är anpassade efter din rekommenderade kalorinivå och tar även hänsyn till hur mycket du i genomsnitt motionerar. Tänk på att det inte bara handlar om att ligga på rätt kalorinivå - utan du måste även ha rätt fördelning av fetter, proteiner och kolhydrater (fetter cirka 25-35 procent, protein cirka 10-20 procent, kolhydrater cirka 56-60 procent).



Ditt BMI (Body Mass Index): 31,1

Det innebär att du har kraftig övervikt och du bör av medicinska skäl försöka gå ner ganska många kilon. Vi tycker att du på sikt ska försöka gå ner cirka 10 procent av din vikt. Det kan kännas jobbigt och nästan omöjligt men det är det inte. Många har lyckats före dig. Och med ViktKlubb.se sätter du upp tydliga delmål för de kommande tre månaderna. Börja med att ta dig till ditt tremånaders-mål sedan kan du sätta upp eventuella nya mål. Tänk på att även om du inte når din målvikt är varje kilos viktminskning mycket positivt för din hälsa.



Ditt midjemått är 90.0 cm

Det medför faror för din hälsa och du har mycket att vinna på att minska ditt midjemått. Forskning har visat att midjemåttet har betydelse för utvecklandet av fetma och dess komplikationer. En man bör ha ett midjemått under 102 cm. En kvinna bör ha ett midjemått under 88 cm.



Din motion:

Du är redan i gång med en del motionsaktiviteter. Det är bra och kommer göra det enklare för dig att nå dina mål i ViktKlubb.se. För att lyckas gå ner i vikt finns det egentligen bara två riktigt säkra sätt genom att äta sundare mat och röra ordentligt på sig. Vi föreslår att du efter ett par veckor i ViktKlubb.se anmäler dig till något av våra motionsprogram. Med programmen får du hjälp att få in ännu mer motion i vardagen. Glöm inte att föra in hur du motionerar i dagboken så att du ser hur många kalorier du totalt ska få i dig med maten.



Din ålder: Du är 32 år

Det är bra att du tar tag i din hälsa nu. Med stigande ålder sjunker ämnesomsättningen. Det betyder att ju äldre man blir, desto lättare är det att lägga på sig vikt och svårare att gå ner i vikt. Det är dock inte förrän du närmar dig pensionsåldern som ämnesomsättningen börjar bli en betydande faktor för viktutvecklingen. Detta i kombination med eventuell minskad fysisk aktivitet på grund av ålder gör att det kan vara svårt att minska mycket i vikt senare i livet.



Din bakgrund:

Du har varit överviktig under lång tid och du bör därför vara medveten om att det kan ta ganska lång tid för dig att bli av med din övervikt.

Man vet att arvet spelar in när det gäller vilken kroppsvikt man har. Inte på så sätt att det är omöjligt att gå ner i vikt om man har överviktiga föräldrar men det kan vara en försvårande omständighet. Det finns ju många andra faktorer som starkt påverkar vikten - men man vet att det är cirka 50 procent av överviktiga personer som har föräldrar som också är överviktiga. Det man ärver från sina föräldrar är inte bara genetiska faktorer utan även faktorer såsom mat- och motionsvanor."


================================================


I ViktKlubb.se gäller vägning varje måndag. Det är väl ingen favoritdag vad gäller vägning direkt efter helgen.... *suck* Nåväl, det är bara att gilla läget! Var fjärde vecka kommer jag mäta midjemåttet. 15 kg bort på 30 veckor, innebär att jag isåfall skulle vara i mål 5 dagar innan min 33-årsdag. Vore ju toppen! Skulle också innebära med största sannolikhet är i mål till vår stora RESA.... *wow* Vore ju underbart!


Nu ska jag sätta mig och lära känna Viktklubb.se lite bättre och planera matinköpen. :-)

 
 
Ingen bild

Carina29

27 juni 2007 10:41

Snacka om inspirerande!!! Blir hur sugen som helst att gå med i viktklubben. Det känns som om du har gjort ett bra val och ett steg i rätt riktning. Prenet har verkligen varit en bra "kickstart" för dig och du har varit såå duktig. Jag är övertygad att du kommer att klara av viktklubben.se lika bra. :-) Hejja Grodan!!!

 
Ingen bild

Mia

27 juni 2007 14:24

Hejsan och lycka till med den nya metoden! Är du redo att börja på nytt och tänka på vad du stoppar i dig. För det hela handlar om att man själv är redo om man skall lyckas. Jag själv hade ett antal kg att gå ner efter mina graviditeter och jag började viktväktarna för jag kände att nu vill jag få bort dessa extra kilona. Jag var peppad och på tre månader så var dom borta och jag blev guldmedlem och har varit det sedan januari 2006. Jag kan äta allt men i mindre mängd och jag säger NEJ tack när jag är bortbjuden om jag inte vill äta någon viss mat och det funkar jättebra.

Jag håller tummarna för att det skall gå bra för dig och att du kommer i mål.

 
Tess

Tess

27 juni 2007 15:03

Skrev en kommentar innan, men det blev något galet. Jag funderade på hur det gått med klippningen? Blev du nöjd? Har jag missat ett inlägg om det kanske ...

http://www.malika.se

 
Tess

Tess

27 juni 2007 15:05

Kom på en sak till. Allt bra och smart du kan tänkas snappa upp angående frukostvanor får du gärna dela med dig av. Jag skulle så gärna vilja äta bra och rätt till frukost...

http://www.malika.se

 
Ingen bild

Grodis

27 juni 2007 23:09

Carina29>>Hehe.. men du, häng på då vetja! Jag har en erbjudandekod att dela med mig av om du bestämmer dig för att köra. ;-) Du är alltid lika snäll och jag är enormt tacksam för din peppning och ditt stöd, i allt! *stoooor kram* Ha en underbar sommar nu vännen! Hoppas allt är bra med er?!

Mia>>Japp, självklart är jag peppad! Annars hade jag inte kört vidare.. ;-) Vad duktig du varit med VV! Jag kör vidare i min takt och jag kommer också i mål, vad det lider. Jag tror på "sakta men säkert", så man behåller sin nya vikt. :-) Tack!

Tess>>Ja just ja! Glömt bort det där med bilden... Har en bild i mobilen men har tappat bort överföringskabeln?? Får se om jag hittar den... ;-) Nöjd blev jag och det blev inte så värst mycket skillnad faktiskt. Mörkbrunt med koppriga slingor och liiiite med bobfrisyr än förut. Lovar att dela med mig av frukostvanor om jag kommer på något bra... ;-P Stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Skapa flashcards