Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg den 9 juli 2007

Av grodis - 9 juli 2007 23:30

Jag fick en kasse rabarber av en kollega förra veckan, vilket jag blev jätteglad för då vår egen lilla rabarberplanta inte klarat av flytten från en rabatt till en annan i höstas tyvärr....

Så, ikväll bakade jag sommarens första rabarberpaj! Syndigt gott är det och både jag och maken njöt i stora drag.

Innan dess hade vi ätit en jättegoood och nästan nyttig middag som maken lagat som bestod av färska kokta rödbetor, som han sedan snabbgratinerade i ugn med lite fetaost och färsk timjan över. Mums!

Till det en varsin dinkelknäcke-macka med keso och skivade rädisor på. Han är så påhittig och kanonduktig i köket - min alldeles egna kock!


Ni ska få receptet på pajen förresten, för det är världens enklaste och det passar till vilka bär/frukter som helst och de lägger ni alltid i botten på pajformen och sprider sedan denna "deg" över. Och nej, det är INGEN nyttig paj... tyvärr... ;-)


2,5 dl vetemjöl

2 dl strösocker

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

1 ägg

100 g smält smör alt. Milda Culinesse, lite drygt 1 dl (Milda Culinessen är behändig då den ej behövs värmas/smältas.)


Blanda först ihop alla torra ingredienser, och sedan i med ägget och smöret och rör ihop. Fördela sedan över bären/frukten i formen och ställ in mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.


Klart för avnjutning!

Av grodis - 9 juli 2007 12:21

Det är svårt att i n t e tänka efter vart våra handlingar kan tänkas vara nu, i denna karusell. Jag vet att de gick iväg från BFA-A till Notarius Publicus i förra veckan. Efter det ska de sedan till UD och därefter till Bolivianska Ambassaden i Stockholm.

Ingen av dessa instanser har semester- eller sommarstängt så det blir inte av att vi själva "måste" sitta och åka till Stockholm för att skynda på hanteringen, och det känns förstås bra.

Vår handläggare är bortrest i 2 veckor nu och i ett mail från henne till oss förra veckan intygade hon att allt skulle rulla på nu. Det tror och litar vi på! "Bara" att slappna av. Jag ska jobba på med BFA´s medlemstidning som jag fått i uppdrag att redigera. Om 12 dagar ska den iväg på korrekturläsning och jag har inte ens kommit igång. Det mesta av materialet har dock kommit in så jag ska sätta full fart ikväll tänkte jag. Ska bli jättespännade och roligt och jag hoppas innerligt att jag fixar detta nu. *gulp*


Grått, kallt och trist idag... men en lunch med maken värmde upp mig, åtminstone tillfälligt. Nu är jag tillbaka på jobbet igen och känner kalluften rasa mot benen och fötterna. Imorgon blir det långbyxor på, och i värsta fall, även strumpor. *suck* Funkar ju liksom inte att sitta still och frysa i 9-10 h om dagen, då är jag snart lika förkyld och dålig som älsklingen... *tycker synd om*

Av grodis - 9 juli 2007 08:29

Kom hem vid 19-tiden igår kväll efter en blöt och fuktig helg i Nyköping, eller på en ö som heter Broken, utanför Nyköping rättare sagt. Hade ingen vidare tur med vädret, men på lördagen var det helt OK, för då började inte regnet förrän på kvällen. Igår söndag var det värre och när jag skulle åka med en eka över från Broken till fastlandet igen så öppnade sig himlen och det kändes bokstavligen som om jag satt i en dusch, med kläderna på.


Dyngsur satte jag mig i bilen för att styra kosan in mot Nyköping för att hämta upp maken som åkt båt till hamnen där. Svärfar och M kom också  i sin motorbåt och vi åt enkel men väldigt god lunch (korv med mos) i deras båt innan vi på e.m åkte hem igen.


Jag gillar båtlivet. Dock gillar jag inte när allt är blött, fuktigt och råkallt. Det har jag lite svårt med... När man tillbringar dagar på havet blir också håret helt knäppt. Mitt hår blir halvlockigt/risigt/rakt/stripigt... ja, allt på samma gång! Helt hopplöst. Och så är det för kort att sätta upp så jag ser ut som en ruffhäxa.... ;-) Inte för att jag bryr mig egentligen, men den varma duschen i färskvatten hemma igår kväll var hett efterlängtad, och då har jag bara varit ute på sjön sen i fredags kväll! Maken som varit ute hela förra veckan tyckte nog att det var ännu skönare.... ;-)


Regattamiddagen på lördagkvällen var jättetrevlig. Väldigt enkel och okomplicerad och det blev en svängom på dansgolvet innan sängen lockade mig mer. Sjön suger... jag blir så trött och avslappnad! Sov som en prinsessa och vaknade pigg(!) igår morse.


Nu sitter jag på jobbet och fryser. AC´n är i full gång och jag hade hoppats på att det skulle vara lite varmare här... Vägrar strumpor på sommaren nämligen.... *brrrr*


Får lägga lusekoftan över knät så länge och dricka dagens första kopp kaffe så kanske jag tinar upp...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards