Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg under september 2009

Av grodis - 25 september 2009 22:08

Det är dags för den årliga helgen tillsammans med mormor. För andra året i rad följer även mamma med så nu verkar vi skapat en tradition för 3 generationer. Roligt! Kopparbergs marknad är det som gäller förstås, som alltid Mickelsmäss-helgen. I år ska vi dock vara kvar i stugan efteråt en dag extra så jag är ledig på måndag och kommer inte hem förrän måndag e.m./kväll På söndag ska jag och mamma bli bjudna av mormor på middag på ett ställe som ligger vackert vid en sjö några mil från stugan. Mamma fyller dessutom år den dagen och det ska vi förstås fira!

Det ska bli jättemysigt att tillbringa en helg med mamma och mormor och i år verkar vi dessutom ha vädergudarna med oss. Det ska bli sol och riktigt varmt och skönt! Minns år där jag invigt min vinterjacka för att det har snöat och varit minusgrader denna helg, så en solig och fin marknad i år kan inte bli bättre!


Nästa år hoppas jag att vi är 4 generationer som åker tillsammans! Cool


Jag är helt slut mentalt efter beskedet tidigare. Att vi äntligen kommit fram ett steg i vår väntan på Liten. Det går inte att förklara känslan inombords. Jag är lugn. Trygg. Det känns så skönt att det HÄNDER NÅGOT positivt. Alla känslor man har och den ovisshet vi levt med så länge, allt fick pysa ut i form av en glädjestorm idag. Tyvärr fick jag fira den själv, då maken är på öl- och whiskymässa i Stockholm och kommer hem imorgon när jag är borta. Vi får inte ses och kramas (och knäcka skumpan!) förrän måndag kväll. Vi har bestämt oss för att fira med skumpa för varje steg vi närmar oss Liten då det ju drar ut på tiden så väldigt. Det är det sannerligen värt!


Nu ska jag lägga mig och drömma vackra drömmar.


Om framtiden.

Om oss.

Om Liten.


Tillsammans.

--------------------------------------

Tusen TACK för alla grattis! Det är helt fantastiskt att läsa era glädjerop och gratulationer. Jag är varm i hjärteroten och om kinderna ikväll ska ni veta. 
Ha nu en skön helg allihop och hoppas vi alla får njuta av höstsolen!

Av grodis - 25 september 2009 20:40

Imorse var det dags att gå upp tidigt. Riktigt tidigt för min del som senaste året inte haft så många tidiga mornar... De dagar jag haft skola har jag kunnat sova till klockan åtta iaf, för jag har då inte börjat förrän 9.30 Nu på praktiken börjar jag 7.30 och ska då vara ombytt och klar. Jag var ombytt och klar 7.20 och hann med ett litet snack med min vän A som ju jobbar som ssk på samma mottagning som jag har praktik på.


Sedan började dagen och idag har det gått ett i ett så jag har inte ordningen klar för mig. Säkert minns jag inte allt vi gjorde heller... Men det har varit superintressant och så roligt. Detta är så givande och ger mig så otroligt mycket! Ett par operationer där s k lipomer togs bort (fettkudde) från patienters huvud respektive bål. Igår var det ytterligare två såna operationer, men då satt de på ryggen. Ett väldigt vanligt och ofarligt problem. Jag tror faktiskt jag har ett sådant själv strax under örsnibben... Tungan ute

Jag har även fått vara med en läkare när denne undersökte en patient för ljumskbråck och sedan navelbråck. Sedan har jag fått rengöra och lägga nytt förband på ett fult och kladdigt (infekterat) bensår, vilket luktade blä. Konstigt nog känns det inte äckligt utan jag är så fokuserad på det jag gör och tänker mer på hur jag vill hjälpa patienten än på vad det är jag ser. Allt detta hanns med fram till 13 och då jobbade vi ändå över en halvtimme!


Det känns så rätt detta. Mitt val att helt välja inriktning i mitt arbetsliv känns så bra och så självklart. Jag känner mig hemma på sjukhuset och i dess korridorer. Jag känner mig nyfiken. Jag känner att det är där jag vill vara i framtiden.


En riktigt skön känsla och jag hoppas verkligen att jag kommer få chansen att utvecklas inom lasarettets väggar!

Av grodis - 25 september 2009 14:49

Så fick vi äntligen svar....


Vi har avancerat i kön.


Det var VÅR domstol som det tredje beryktade barnbeskedet gällde!!


Efter drygt 25 månader får vi hoppa fram ett steg, till plats 2.


Är jag lycklig...?


MYCKET!!!!!!


Skrattande

Av grodis - 24 september 2009 23:14

Det verkar onekligen bli en hel del jag får se, uppleva och lära mig under mina fyra veckors praktik på Kirurgmottagningen så jag tänkte därför försöka skriva lite efter varje praktikdag för att minnas... 


Jag fick ju sovmorgon imorse då det var möte för min handledare och hennes kollegor på morgonen som hon ansåg att jag inte behövde sitta med på. Jag gick upp vid 8-tiden och gjorde mig i ordning. Kokade kaffe som jag hade med mig i min termosmugg och drack ur på väg in till stan och lasarettet. Det tar ca 25 minuter att åka dit hemifrån oss så det ärbra att göra två flugor på smällen tänkte jag... 


Väl framme vid lasarettet parkerade jag på baksidan och gick sedan igenom hela huset för att komma till andra sidan och huvudingången för att köpa ett månadskort till parkeringen. Glatt överraskad att det för mig som "tillfälligt anställd" bara kostade 60 kronor! En rask promenad tillbaka till bilen för att lägga kortet i rutan på bilen och sedan tillbaka till lasarettet och mottagningen för att byta om. Jag visste ju att det skulle vara en bit att gå framoch tillbaka och gjordevalet att ta en rask längre promenad men inte riktigt SÅ långt trodde jag och blev svettig då jag var tvungen att gå på lite för att vara ombytt och klar i tid.


Idag har jag haft minst lika fullt upp som igår! Tiden flyger verkligen fram och det är så roligt. Intressant och så mycket spännande saker. En undersköterska har verkligen MÅNGA bollar i luften på en kirurgmottagning. Säkert på alla avdelningar, men nu pratar jag om det jag (börjar) känna till...

Vi började med journal- och remisshantering och var i arkivet för att leta på journaler samt sortera in färdiga journaler på rätt datum. Därefter visade min handledare mig lite i datorn på olika program de använder. Vid 11-tiden hade min handledare omläggning av brännsår inbokat. Denna gång var det en yngre patient och jag led med stackarn som råkat spilla ut en mugg varm vätska i knäet. Det var ingen vacker syn, men det verkar tack och lov läka fint och utan infektion så här långt. *peppar peppar* Nästa vecka är det återbesök igen för ny omläggning och då ska JAG får göra det! Tungan ute


Efter lunch fick jag vara med en annan undersköterska då min handledare behövdes på administrationssidan. Jag fick vara med om två mindre operationer. Lära mig hur man "dukar sterilt". Titta när läkarna skar och sydde ihop. Ser så enkelt ut, men kräver mycket träning. Jag kanske ska bli läkare så jag också får skära och sy lite? Jag menar, jag gillar ju att sy och brodera... Flört


Dagen gick i ett rasande tempo och när vi väl fick rast vid 15.45 var det dags att gå hem! Nu är klockan allt för mycket och jag börjar 07.30 så jag borde varit i säng för längesen. Knas!


Bye for now!

Av grodis - 24 september 2009 19:33

Igår kom det barnbesked från Bolivia.

Domstol 2, La Paz var det denna gång...


Detta var det andra av 3 beryktade barnbesked som är på G...


Det tredje vet vi har meddelats familjen, men vi vet ännu inte vilken stad/domstol det är i... 


Onödigt spännande tycker jag.... Skäms


Vet inte vad jag gör om det inte är vår domstol denna gång heller... Vi känner sakta men säkert hur uppgivenheten äter upp oss inifrån, maken och jag.
Hur länge ska vi orka? Vad ska vi göra? Finns det andra vägar att gå?


Det börjar nog bli läge att undersöka dessa snart... 


Om inte...

Av grodis - 23 september 2009 23:00

Första dagen av min 4 veckors praktik på Kirurgmottagningen är avklarad! Och det var sååå roligt! Jag har inte suttit ner så många minuter mellan 8-16.15 idag kan jag lova. 


Pga lång kö och dessutom lite knas i bokningen så fick jag mellan 8-11 vara med om hela 5 coloskopier + 2 gastroskopier! Vid 11-tiden var det dags för min handledare att lägga om ett fult sår, så då fick jag vara med om det också. Första gången (men säkerligen inte den sista) jag såg ett riktigt fult sår som dessutom luktade illa på nära håll...


Efter lunch fick jag lära mig "disken" och börjar få riktigt bra grepp om det och sterilt/osterilt. Allt detta på dag 1! 


Det är MYCKET och ta in och man blir trött i både kropp och knopp av alla intryck. Imorgon fick jag lite sovmorgon för att de har avdelningsmöte till 9.30 najs! 


Av grodis - 22 september 2009 12:53

Iiiiih, nu är jag alldeles nipprig och nervös här ju...
Är ju klar undersköterska v. 50 och egentligen var det praktik inplanerad på Ortopedmottagningen för mig v. 43-46. Idag får jag mail om att jag ska ringa min lärare om jag kan starta min praktik redan IMORGON!? 

Det kan jag ju! Eftersom jag inte har så mycket mer än make och katt att ta hänsyn till så passar det mig ju utmärkt eftersom jag avslutar Sjukvårdskursen just idag med sista inlämningsuppgiften. Så imorgon kl. 08.00 ska jag befinna mig på KIRURG-mottagningen istället. Ska bli så jättekul och spännande!! 

Och jag blev såååå nervös... Gaaaah! 
Det roliga är att min äldsta barndomsvän och mamma till mina två fina guddöttrar jobbar som sjuksköterska på just den mottagningen också! Men min handledare är en annan uska som verkar jättetrevlig utifrån det samtal vi hade i telefonen nyss. 

Av grodis - 21 september 2009 08:53

Idag är det återigen den 21:a i månaden. 

Det betyder att vår väntan skrivs upp ytterligare en månad.


25 månader...


Jag blir så less. Frustrerad över att organisationen i somras gick ut med informationen till oss väntande i Bolivia med att det är barnbesked på g. Hela 3 stycken hette det. Ett barnbesked av dessa har kommit, men till domstol 2 och vi väntar i domstol 1. Nu är det snart oktober och de andra två barnbeskeden lyser med sin frånvaro.


Då undrar jag; Är det bättre att "veta" att det är på G? Är det bättre att få den informationen och bygga upp förväntningar och förhoppningar hos oss väntande på att kanske äntligen få komma fram ETT steg i kön? När det lik förbannat inte kommer något besked och dagarna och veckorna blir till månader. För det TÄR att hoppas.


Det TÄR att varje dag konstatera att "Inte idag heller...".


~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Skapa flashcards