Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 24 september 2009

Praktikdag 2

Av grodis - 24 september 2009 23:14

Det verkar onekligen bli en hel del jag får se, uppleva och lära mig under mina fyra veckors praktik på Kirurgmottagningen så jag tänkte därför försöka skriva lite efter varje praktikdag för att minnas... 


Jag fick ju sovmorgon imorse då det var möte för min handledare och hennes kollegor på morgonen som hon ansåg att jag inte behövde sitta med på. Jag gick upp vid 8-tiden och gjorde mig i ordning. Kokade kaffe som jag hade med mig i min termosmugg och drack ur på väg in till stan och lasarettet. Det tar ca 25 minuter att åka dit hemifrån oss så det ärbra att göra två flugor på smällen tänkte jag... 


Väl framme vid lasarettet parkerade jag på baksidan och gick sedan igenom hela huset för att komma till andra sidan och huvudingången för att köpa ett månadskort till parkeringen. Glatt överraskad att det för mig som "tillfälligt anställd" bara kostade 60 kronor! En rask promenad tillbaka till bilen för att lägga kortet i rutan på bilen och sedan tillbaka till lasarettet och mottagningen för att byta om. Jag visste ju att det skulle vara en bit att gå framoch tillbaka och gjordevalet att ta en rask längre promenad men inte riktigt SÅ långt trodde jag och blev svettig då jag var tvungen att gå på lite för att vara ombytt och klar i tid.


Idag har jag haft minst lika fullt upp som igår! Tiden flyger verkligen fram och det är så roligt. Intressant och så mycket spännande saker. En undersköterska har verkligen MÅNGA bollar i luften på en kirurgmottagning. Säkert på alla avdelningar, men nu pratar jag om det jag (börjar) känna till...

Vi började med journal- och remisshantering och var i arkivet för att leta på journaler samt sortera in färdiga journaler på rätt datum. Därefter visade min handledare mig lite i datorn på olika program de använder. Vid 11-tiden hade min handledare omläggning av brännsår inbokat. Denna gång var det en yngre patient och jag led med stackarn som råkat spilla ut en mugg varm vätska i knäet. Det var ingen vacker syn, men det verkar tack och lov läka fint och utan infektion så här långt. *peppar peppar* Nästa vecka är det återbesök igen för ny omläggning och då ska JAG får göra det! Tungan ute


Efter lunch fick jag vara med en annan undersköterska då min handledare behövdes på administrationssidan. Jag fick vara med om två mindre operationer. Lära mig hur man "dukar sterilt". Titta när läkarna skar och sydde ihop. Ser så enkelt ut, men kräver mycket träning. Jag kanske ska bli läkare så jag också får skära och sy lite? Jag menar, jag gillar ju att sy och brodera... Flört


Dagen gick i ett rasande tempo och när vi väl fick rast vid 15.45 var det dags att gå hem! Nu är klockan allt för mycket och jag börjar 07.30 så jag borde varit i säng för längesen. Knas!


Bye for now!

 
 
Ingen bild

Malin

25 september 2009 00:55

Härligt att du trivs och tycker det är spännande och intressant.

Det där med att sy och brodera får man ju göra som barnmorska på förlossningen också. Riktigt svårt ibland men oftast kul.

 
Camilla

Camilla

25 september 2009 14:10

Gud va spännande att vara på praktik och inte bara sitta i skolbänken, ska bli kul att följa dina dagar :-)

Sedan håller jag som alltid mina tummar att det är er tur snart!
Kram!

http://cslagbrand.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards