Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

1 december - del 2

Av grodis - 1 december 2009 19:39

Ibland blir det långt mellan mina inlägg på bloggen. 

Ibland blir det som idag - två samma dag!


  


1 december idag som sagt och det är väl en dag som väldigt bra att (återigen...) ta itu med övervikten på, va? Jag gjorde ett ryck några veckor i september/oktober med Cambridge, ren kur och sedan byta ut alla mål utom ett mot pulver. Men min kropp reagerar knappt på pulverkurer längre och det kändes tröstlöst, tråkigt och framför allt DYRT. Dessutom gillar jag mat och att t u g g a...

När vi var i Örebro i helgen tyckte jag minsann att mina favvobyxor satt lite lösare än vanligt och tanken föresvävade mig att jag kanske ändå lyckats hålla vikten i höst sedan jag gick på Cambridge-kuren och kanske t o m gått ner något kilo till? Imorse fick jag svaret: -2 kg hade försvunnit sedan jag vägde mig sist i oktober. Trevlig överraskning! Jag har inte direkt tänkt så mycket på vad jag stoppar i munnen på sistone utan snarare fokuserat på att jag ska äta mindre och framför allt se till att äta regelbundet och inte slarva med måltiderna. Frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål.


Igår ringde jag till vårdcentralen för att beställa telefontid hos min husläkare för att diskutera Reductil. När jag sist var hos husläkaren innan sommaren så ville hon inte skriva ut Reductil till mig för att man inte ska kombinera den med antidepressiv medicin. Då åt jag Citalopram, men den slutade jag med på semestern i juli och är fri från den sedan dess! Istället fick jag då Xenical, men den gav inget som helst resultat på vågen och ej heller biverkningar som t ex diarré och annat "skoj" man får om man t ex äter för fet mat. Mitt problem ligger inte i det, utan det är först och främst mitt sötsug, mitt sug efter snabba kolhydrater samt att jag äter för stora portioner. Detta sägs Reductil hjälpa emot och det ska bli mycket spännande att se hur detta funkar för mig nu! Jag är full av hopp! 


Min husläkare är bara bäst och jag trodde igår att hon skulle ringa som idag, men istället ringde hon upp mig redan igår eftermiddag! Vi pratade och jag berättade att jag slutat med Citalopram i somras och att det gick riktigt bra. Sedan diskuterade vi Reductil och kom överens om att det är läge för mig att prova det! Idag var jag på VC och gjorde en invägning plus att sköterskan tog mitt blodtryck samt pulsen. Reductil ges nämligen inte ut om man har högt blodtryck dvs över 140/90. Det var ingen fara på den fronten då mitt blodtryck var 120/70 och min puls låg på 52 slag/min. Allt bara bra med andra ord, trots att jag känner mig väldigt stressad nu på sluttampen av utbildningen. Så skönt!

En biverkning av Reductil kan vara att man får högt blodtryck och därför vill min husläkare hålla koll på mig och vi har kommit överens om att jag ska boka in ett besök för vägning + blodtryckskontroll varje månad. Nästa möte och första vägningen efter invägningen är i mellandagarna, den 28 december. Verkligen spännande att se vad det blir, särskilt efter julhelgen...  


Förutom att se till att hålla måltiderna, minska på portionsstorlekarna har jag lovat mig själv att börja promenera. Jag vet att motion är A och O för viktminskning och jag behöver verkligen få igång min förbränning! Maken har varit superduktig med både mat och träning under året och har gått ner en hel massa kilon och är i sitt livs form och det taggar självklart också mig. Tänk om vi kunde få åka till Bolivia och hämta hem Liten och båda vara lättare och mer nöjda med oss själva än nånsin. Det vore en riktigt skön känsla. En känsla klart värd att fokusera på. Liten är värd att hans/hennes föräldrar mår bra, är starka ...både fysiskt och psykiskt inför resan. Inför vårt första möte. Inför vårt liv - tillsammans.
Det kommer krävas mycket av oss båda när samtalet väl kommer och jag vill verkligen vara i form tills dess. Det är det jag måste fokusera på nu och inte så mycket vad vågen visar egentligen. Men det är alltid trevligt med minus..!


Wish me luck!   

 
 
Ingen bild

Linda*

1 december 2009 20:27

LYCKA TILL :)

 
Åse

Åse

1 december 2009 20:56

Såklart jag önskar dig lycka till!! Hoppas att Reductil passar bättre för dig och du får en fin minskning.

http://didriksson.wordpress.com

 
Ingen bild

Cat

1 december 2009 21:28

Lycka Till!!
Jag har ätit Reductil och hoppas den passar dig så du får en skjuts neråt, och att effekten håller i sig tillräckligt länge så du får ett ordentligt minus, tyvärr avtar ju effekten efter ett tag, på vissa fortare än för andra.
Stora fördelen med R är ju att den sätter fart på förbränningen, var det jag var gladast över eftersom jag typ har noll i förbränning annars.
Kram

 
Ingen bild

Lena

1 december 2009 22:35

Luck i stora lass :-) Du är bäst.

 
Lisa

Lisa

2 december 2009 07:42

LYCKA TILL :)!
Hoppas det går bra! Vet hur det känns när inget händer :(... Tränar 4 pass vattengympa i veckan och inte ett kilo har lossnat :´(

http://langtanochvantan.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria M (Boliviamamma)

2 december 2009 08:22

Stort lycka till!! Jag har såklart varit inne i Reductil-svängen (vad har jag INTE provat ;)) och skulle vilja komma med ett par tips. Alla reagerar förmodligen olika, men biverkningar av Reductil är vanliga. Jag hade tre tydliga: muntorrhet, förstoppning och extrem pigghet (tyvärr även på natten...) Tipset är att vara supernoga med tandtråd, flourskölj osv. Jag fick en del karies av muntorrheten. Linfrön är ju bra för magen, och glöm inte vattnet. Sömnlösheten är bara att stå ut med. För mig var det värt det, gick ner mycket med hjälp av Reductil. Och låt oss hoppas att du slipper biverkningar. Kram och lycka till igen! Hör av dig om du undrar nåt!

 
K

K

2 december 2009 10:11

Hej

Håller med ovan stående. Håll ut med biverkningarna OM du får några.Eftersom reductil från början skulle användas som antidepp så kan man få dubbel effekt :) Viktnedgång och lättare sinne.
Kramkram

http://sugarpaste.wordpress.com

 
Ingen bild

Kickan med A&A

2 december 2009 10:29

Lycka till! Vet hur jobbigt det är att kämpa med vikten. Har själv varit där...

 
Grodis

Grodis

2 december 2009 11:38

TACK snälla ni!
Jag är medveten om de biverkningar ni skriver om. De upplyste mig om det på Apoteket, så jag har införskaffat Flux, munskölj med flour som jag ska gurgla med 2 ggr/dag. Pigghet kan ju vara bra, så länge det är på dagarna! *s* ;) Jag har dock haft svårt att sova redan inatt, men det är ju fullmåne idag och då är det alltid så för mig... Får hoppas att jag får sova bättre framöver, Reductil till trots. Annars är pigghet något jag verkligen välkomnar framöver, då jag både ska slutföra studierna, jobba och sen ska vi sätta full fart med renovering av badrum och kök här hemma + utbyggnad! :-O

KRAM på er och tack för er omtanke, pepp o stöd!

Lisa! Kämpa på och ge inte upp! Se det som att du mår bra av att röra på dig och så småningom så kommer det visa sig på både mått och våg, det är jag övertygad om! Håller tummarna för att du snart får gå på babysim med Liten istället.

http://grodis.bloggplatsen.se

 
mamman

mamman

2 december 2009 21:16

Lycka till med Reductil.

Vad kul med renovering, jag saknar vår egen renovering en del, konstigt nog. Hoppas du bloggar om det.

Jag hoppas Tomten kommer med en alldeles underbar överraskning detta året till er, någon dag innan eller efter.

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
Johanna

Johanna

3 december 2009 21:06

HEJA DIG!!!!

Jag håller tummarna för att vikten kommer rinna av dig som vattnet i ett vattenfall :-)

Stort lycka till

MÅNGA KRAMAR

http://grynisen.bloggsida.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards