Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg under februari 2010

Av grodis - 16 februari 2010 22:01

  


Jösses!


Jag finner inte orden över det gensvar ni ger mig efter 1,5 månads tystnad. 


Men jag blir varm. Långt in i hjärteroten. Och hoppas att ni alla känner min tacksamhet över det stöd och pepp ni ger mig. Ni är helt fantastiska!


Ett stort, varmt och innerligt TACK till er alla.


Vår väntan närmar sig 2,5 år med stormsteg. Den 21 februari är det på dagen exakt 2,5 år sedan vi skickade ner vår ansökan om att adoptera till Bolivia. Då hette det att det var ca 1-1,5 års väntan. Vi trodde på det. 


Då.


Nu vet vi inte vad vi ska tro. Men jag vägrar att ge upp. Jag vägrar tro att det ska ta åratal till. Det orkar jag inte. Det orkar vi inte. Det är tur vi har fullt upp nu. Med jobb. Med renovering. Först badrum. Sedan ska huset byggas ut och nytt kök ska in. Dessutom ska vi få groventré med tvättstuga INNE i huset! Som det är nu så har vi tvätt- och gäststuga i ett annat hus på baksidan. Det kommer bli toppen med tvättmaskin inne i huset i framtiden. När vi blivit fler.


När Liten kommit hem...


Igår beställde vi badrumsmöbler. Äntligen! Efter mycket om och men och velande hit och dit så blev det till slut en serie från Miller. "Dark Oak" heter den och ser ut så här:

  

Vi har beställt hyllplanen, "flygplansskåpet", spegeln, hörnskåpet. Dock kommer kommoden se annorlunda ut, med två lådor istället för skåp.


Kakel och klinker är också bestämt och det kommer från Bricmate och ser ut så här:

  

  



Klinkergolvet blir mörkt och fyrkantigt och så blir det matt vitt kakel (20x40 cm) på nästan hela väggarna förutom en ev. mörk hörna i duschhörnet där vi ska ha mosaikklinker i samma färg som klinkret. Det är brun/grått och har ett metallic-skimmer i sig. Diskret, men ändå lite extra! Det lustiga är att detta var det allra, allra första klinkret och kaklet vi såg och jag har kollat runt på tusentals sidor men ändå kommit tillbaka till detta. Jag hoppas och tror det ska bli bra med mörkbrunt/grått och vitt så kan man ju ha färger på ljuslyktor, handdukar, badrumsmatta och lite andra roliga detaljer. Jordfärger vill jag ha iaf.. så det blir nog en läcker grön färg som accent till att börja med. Trivs bra med de färgerna i sovrummet så jag tror att de blir toppen även i nya badrummet. Återkommer med bilder när något finns att visa. ;)


Slutbloggat för idag!


Tack ännu en gång och må så gott allihop!   



Av grodis - 14 februari 2010 23:03

Inte hade jag väl kunnat ana att det skulle dröja 1,5 månad in på det nya året innaj jag förmådde mig att blogga igen. Visst, jag kände att jag tappat "blogg-sugen" lite i slutet av 2009, men jag hade verkligen inga planer på att sluta blogga när jag skrev mitt senaste inlägg på nyårsafton.


Sedan har dagarna gått. Veckorna har gått. Och även en månad har gått. En och en halv månad till och med. Ni är många som efterlyst mig och det värmer!

TUSEN TACK!   

Det är inget speciellt som hänt, som gjort att jag varit tyst. Jag har helt enkelt inte känt för att blogga. Inte haft något direkt intressant att blogga om. Inte orkat. Inte mäktat med. Fått prestationsångest. VAD ska jag skriva om?! 


Ni förstår säkert...


Nu har jag i alla fall brutit tystnaden och ska försöka att skärpa mig. 


Så vad har då hänt under denna 1,5 månad in på det nya året? Jag kan omöjligt gå in på eller minnas allt. Så jag tar det jag spontant kommer på.


Jag jobbar heltid på mitt gamla jobb. Vi har fått bygglov och har satt full fart med det nya badrummet. Planer och förberedelser för utbyggnation är också i full gång och det är så spännande, men kräver samtidigt ork, tid och energi. Det märks att vi är trötta, själsligt trötta, både jag och maken. Men vi vill och måste ta itu med detta nu. Vi har bott i huset i drygt 7 år nu, och när vi flyttade in sa vi att vi skulle renovera kök + badrum inom en 5-årsperiod. Nu är vi alltså igång och jag tror det kommer bli toppen när allt är klart!


Jag har fyllt år också. 35 år är jag numera. Gammal jag börjar bli... Åtminstone på pappret... ;) Det var med dubbla känslor jag firade min födelsedag. Jag skulle ju vara TJUGOFEM när jag blev mamma! Visst, jag var 27 år när jag födde Viktor, men han är ju inte här.. utan i våra hjärtan... Nu blir jag i bästa fallt 35 år när vi får samtalet om Liten.


Vad har då hänt på adoptionsfronten? HAR det hänt något?


Ja, det har faktiskt hänt NÅGOT..!


Förra torsdagen, den 4 februari ungefär kl. 16 ringde telefonen på jobbet... Det var från BFA, adoptionsorganisationen! Jag höll på att smälla av när jag såg numret på displayen på jobbtelefonen och kände hur pulsen på halsen slog HÅRT och hur allt blod förflyttades till huvudet och hjärnan. Händerna blev iskalla på några få sekunder och hjärtat bultade hårt när jag svarade. Det var från BFA. Det var vår nya handläggare A-C som ringde. Hon presenterade sig och efter det förstod jag snabbt att det inte var något barnbesked hon ringde om... Jag blev nervös och undrade om något var fel, men det hon ringde om var angeläget. Hon hade nämligen fått uppgifter från Bolivia att de ville att vi skulle komma in med nya, färska uppgifter ur belastningsregistret..?! 

Jag fattade inte varför, men det är bara att gilla läget och göra som de ber om. Dagen efter hade jag fixat kopior av våra pass och fyllt i förfrågningar på PDF:er till Rikspolisstyrelsen på deras hemsida och skrivit ut, skrivit under och faxat iväg. I tisdags fick jag ett mail från vår handläggare hos BFA att de mottagit våra nya, uppdaterade utdrag från belastningsregistret och att dessa nu är på legalisering hos bolivianska ambassaden i Göteborg. Hur lång tid detta tar vet vi inte. Vi har dock bett BFA om att de ska höra av sig när detta är klart och de skickar ner de nya aktuella utdragen till Santa Cruz, Bolivia.


Liiiiiiiiite spännande är det. Det måste jag ändå erkänna...


I senaste nyhetsbrevet från BFA stod bl a följande att läsa:

"Det blev totalt sex barn som kom till Sverige 2009. Tolv familjer har sina handlingar i landet. President Evo Morales omvaldes i december och tillsattes vid en ceremoni den 21 januari och det har medfört en del personalförändringar.

V har varit i Santa Cruz och arbetat där och berättar att det har skett och sker en del personalförändringar som påverkar arbetet på Viceministeriet och i domstolen. Justitieministeriet är utbytt och V har stort förtroende för de nya makthavarna och förhoppning om att hela adoptionsprocessen kommer att förbättras så också att avtalet kommer att skrivas på. Vi får hoppas att den känslan stämmer. V informerar att domstolen och domarna i Santa Cruz har semester till den 13 februari. Hon kommer att resa dit igen i mitten av februari. Domstolen i La Paz är inte stängd utan arbetar på som vanligt liksom övriga landet. Bolivia har drabbats av häftiga skyfall p g a ”Elniño”. Tack och lov har inget utav våra barnhem blivit drabbade berättar V.

V ber er familjer om ytterligare lite tålamod. Fyra barn är under process föradoptabilidad men p g a all förändring av personal samt att en del komplettering har behövts göras dröjer det ytterligare innan alla dokument är klara."


Jag har mailat till en sluten maillista vi är med i. Det är svenska par som både har och ska adoptera från Bolivia som är med i den mailinglistan. Jag frågade om några andra fått liknande samtal från BFA om att uppdatera/komplettera handlingar, men inte fått något svar alls? Dock vet jag genom en tjej jag har mycket kontakt med via MSN och Facebook att åtminstone ett par till blivit uppringda samma dag om samma sak. De skulle dessutom komma in med nya intyg från psykolog. Sen är det tyst... 

Jag är försiktigt hoppfull och önskar av hela mitt hjärta att detta betyder att det kan vara så att vi är ett av de fyra barnbesked som är på G, men att det som det stod i nyhetsbrevet ; "behövs komplettering"... 


Vi önskar, hoppas och ber... Vi vill inget hellre än att telefonen ringer, och det SNART. Det spelar ingen roll om vårt hem är i bygg- och renoveringskaos. Det ORDNAR sig. 


Vi är så  R E D O.

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Skapa flashcards