Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av grodis - 19 oktober 2009 21:07

Det är knappt en vecka kvar, sedan går vi över till vintertid. Det är snart dags att ställa tillbaka klockan en timme och framöver kommer det vara mörkt runt 18-tiden på kvällarna... för att sedan vara mörkt när man går hem från jobbet vid 17... Rynkar på näsan Hualigen! Jag gillar verkligen inte november månad, som vi är på väg mot med stormsteg. December är annorlunda, för då går vi i adventstider och har julen och nyår att se fram emot.


Jag tror på allvar att detta är vår sista jul utan Liten hos oss. Det är en skön känsla och jag hoppas att min magkänsla är rätt. Sedan förra inlägget för 9 dagar sedan (jag vet, jag är sämst på att blogga numera...) så har både jag och maken haft en positiv känsla i magen. Vi tror att telefonen kommer ringa "snart". För min del tror jag att den kommer ringa i december-januari, och i mina ögon är det snart. Om ett par dagar har vi väntat i 26 månader med våra handlingar i Santa Cruz och min gissning är att vi hamnar runt 28-30 månader i väntan. Detta är såklart bara vilda gissningar och drömscenarier från mig. Men det är skönt att uppleva denna känslan inombords, särskilt när det gått så lång tid som det faktiskt gjort. Jag ringde vår handläggare hos BFA idag och pratade lite. Berättade bl a att jag snart studerat klart och kommer få gå tillbaka till mitt gamla jobb fr o m någon gång i december. Då säger hon spontant: "Det kanske blir så att du bara hinner dit och vända!?" 


Åh, vad jag innerligt hoppas att hon har rätt....


C bekräftade även att domarna och övrig personal i Santa Cruz håller på att "se över" de svenska familjernas handlingar och att det båda gott. Jag tror på både ett och flera barnbesked innan årets slut!


Praktiken är slut. Tyvärr... 

Jag stortrivdes verkligen på lasarettet och hoppas innerligt att jag får en chans att jobba där i framtiden, efter föräldraledigheten. Som läget är nu så kan jag inte/vågar jag inte säga upp mig från en fast heltidstjänst för en timanställning/vikariat. Ekonomin tillåter inte det och kommande föräldrapenning är det som styr... Läget är inte rätt just nu... Visst, dyker det upp en tillsvidareanställning, heltid och inom vården och de vill ha M I G, som vilken dag/månad som helst går på mammaledighet, så tackar jag förstås inte nej! Tungan ute Söka jobb (om det dyker upp uska-jobb likt dessa) ska jag förstås göra men lågkonjunkturen talar sitt tydliga språk och det är mest korta vikariat/timanställningar som finns.

Jag har fått se och uppleva och testa på så mycket nytt på praktiken och alltid är det så att när man väl blivit lite "varm i kläderna" så är det tyvärr dags att sluta... Tog bl a mitt första venprov i fredags innan jag gick hem och en snäll sjuksyrra på Kirurgmottagningen ställde upp som stickobjekt. Första gången blev det BINGO och jag provade att fylla och byta provrör, 2 stycken. Andra gången på andra armen gick jag på en nit. Tredje gången tillbaka till högerarmen och där stack jag i en annan ven och BINGO igen! Full sprutt och jag bytte rör och fyllde ytterligare två. :D Kändes väldigt bra och nu är min "oskuld" vad gäller blodprovstagning borta. Kapillärprov (stick i fingret) har jag också testat på några gånger och blodtryck känner jag mig riktigt hemma på nu. Jag har även fått ta stygn och agraffer samt lagt om mer eller mindre fula sår. Det är SÅ KUL och framför allt; jag känner att jag fyller en funktion. Att jag hjälper någon. Att det jag gör, gör skillnad.


Idag har jag varit LEDIG och haft en dag där jag uträttat små ärenden inne i stan. Jag har bl a varit och gjort höstfint hos Viktor. Lite enris från enen hemma på tomten och så stannade jag längs vägen och klippte ett par rönnbärskvistar. Hans lilla svarta lykta togs också med och sattes på plats och jag tände höstens första ljus...


Tänk att det är åttonde(!) hösten vi tänder ljus för vår älskade lille Prins...


Imorgon är det dags för skolstart igen. Egentligen börjar skolan på riktigt på onsdag, men imorgon är det studiebesök på Ambulansen och jag följer med en annan grupp som just nu läser sin Sjukvårdskurs. Själv är jag ju klar med den. På onsdag är det dags att sätta sig i skolbänken igen och då börjar min näst sista kurs - Geriatrik. Sedan är det bara Rehabilitering/Habilitering kvar..! Inte klokt vad det gått fort...

Jag har ansökt och tyvärr fått avslag på att läsa ytterligare kurser på distans efter avslutad utbildning. Ville bredda mig och läsa bl a Folkhälsa, Handledning osv... Men fick avslag från VUC - Vuxenutbildningscentrum då de menar att jag redan blivit beviljad full kurs. De verkar inte hörsammat min önskan att bredda min kunskap... Jag har självklart ifrågasatt detta, men de menar att varje plats kostar pengar. Jag förstår inte vilken kostnad det är att ha mig som studerande om min tanke är att jag ska plugga på distans och jobba samtidigt och INTE ansöka om lån/bidrag?! Obestämd


Dags att lägga sig och ladda batterierna för en ny spännande dag!


TUSEN TACK för alla era goa kommentarer! Blir så glad och varm i hjärtat när jag läser dem. TACK för att ni är med mig/oss på resan, som är lååååång. Tack för att ni peppar, tröstar och hejjar på. NI ÄR BÄST!

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards