Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Bye bye glasögon & linser!

Av grodis - 5 maj 2010 22:50

  

Är lite nervös och pirrig just nu. Och full av förväntan...


Imorgon bitti flyger jag nämligen till Umeå för att operera bort mitt synfel med laser! Det känns helt galet att försöka föreställa sig känslan utan glasögon, utan skavande linser som gör att mina ögon känns torra. 


Jag har haft glasögon i 20 år. Jag var runt 15-16 år när jag upptäckte att jag plötsligt inte kunde läsa på svarta tavlan i skolan utan att behöva kisa och anstränga ögonen. Så det blev glasögon. Och jag hatade det.


Och har så gjort sen dess...


Jag har avskytt känslan av att känna mig instängd. Det spelar ingen roll om folk säger att jag passar i glasögon. Eller om jag väljer de mest "naturella" bågarna. Jag känner mig instängd ändå. Och jag avskyr känslan. Starka ord, jag vet.. men det är min känsla och erfarenhet av glasögon.

Sen kan jag tycka att det är SÅ snyggt med glasögon! På andra. Markerade bågar med breda skalmar är bland det snyggaste jag vet och ofta önskat att jag kunde haft själv, men det GÅR bara inte. Det gör att jag känner mig än mer instängd.

Jag har dessutom skelat sen jag var liten och har ett brytningsfel. Det blir sämre med glasögon, särskilt när jag är trött och störd av bågen och glaset. Mitt skelande öga far iväg hel vilt och jag blir ännu mer trött.


Så det ska bli så skönt att äntligen få göra detta!


Jag har dessutom min kära vän S med mig på denna resa, vilket gör att jag känner mig trygg och lugn. Hon har dessutom genomgått samma operation för bara en liten tid sen och garanterat mig att det INTE gör ont! Jag litar på henne till 110%.


Wow... tänk att få slippa glasögon. Slippa det eviga letandet för att man inte minns vart man la dem sist... Imman på rutorna när man kommer in i värmen efter att ha varit ute i lite kyligare temperatur... Regndroppar som stör synfältet... Att aldrig kunna ha snygga solbrillor utan att behöva palta med linser först... Jag har aldrig köpt solbrillor med styrka, för dyrt för att säkert snart slarvas bort om jag känner mig själv rätt... 


Snart (förhoppningsvis) har vi också en Liten som säkert skulle varit nyfiken på mammas glasögon också, och velat ta i dem och bryta hit och dit. Jag hade då fått vända bort ansiktet för att skydda dem och säga "Aja baja" och "Nej".. vilket inte känns ett dugg lockande att göra. Jag vill gooosa. Kunna vara nära. Både Liten och maken. Utan att tänka först och försöka undvika att få ständiga näsavtryck på rutorna och sedan tvingas putsa dem för att se något...


Umeå - here we come!   


Återkommer givetvis med rapport när jag kan!

Håll gärna en tumme imorgon torsdag runt 11-tiden är ni rara...







 
 
Sofia

Sofia

5 maj 2010 23:21

*PHU*
Nu har jag läst och läst och läst, hela din blogg (nästan)
Och vilken resa ni håller på med, hoppas verkligen att ni snart får "liten" hem till er.

Men inte visste jag att det skulle vara så krångligt med att adoptera.

Kram och lycka till med allt!

http://www.3barnsmamma.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

6 maj 2010 06:59

Lycka till :)
Å Välkommen upp!!!

http://langtanochvantan.blogspot.com

 
Ingen bild

Teres

6 maj 2010 08:24

LYCKA TILL

 
Elin

Elin

6 maj 2010 09:47

Vad spännande! Jag hoppas allt går bra. Kram!

http://radhusliv.wordpress.com

 
mamman

mamman

6 maj 2010 10:32

O det kunde varit jag som skrev ditt inlägg. Du skriver det så mitt i prick, det går inte att skriva det bättre hur det känns med glasögon. Jag har dragit jätte länge på nya glasögon, för jag bara orkar inte brottas med alla bågar som på mig inte känns bra men ser så bra ut. Att vara instängd - ja, jag brukar annars säga att jag känner mig som den andre, svansen, det är alltid glasögonen som kommer först och jag bakefter. Jag vill vara först men det är så svårt att förklara.

Själv är jag livrädd för lasern, berätta gärna när du kan och om du vill. Har "S" också gjort det i UMEÅ?

Klockan är nu 10,30 så det är alldeles strax din tur, jag håller tummarna.

Lycka till.

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
Ingen bild

Karin/Fixo

6 maj 2010 11:11

Klockan är strax efter 11 så jag håller tummarna för fullt. Hoppas det går bra. Coolt att kunna se sen! Kram

 
Nori

Nori

6 maj 2010 11:41

Lycka till!

Jag opererade mina ögon i Umeå år 2007. I många år kändes det som ett mirakel att öppna ögonen på morgonen och kunna SE! Nu har jag tyvärr glömt bort den där känslan, men jag minns att det var härligt!

http://nori.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

6 maj 2010 16:21

Varför Umeå? det finns ju i V-ås.
Även jag skulle vilja göra samma sak. men det kostar ju så mycket :-(

Lycka till.

http://gemini.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Heléne

6 maj 2010 22:47

Lycka till! Jag har haft glasögon/linser i ca 25 år, men jag upplever det inte som störande. Jag skulle aldrig våga ge mig på en sån operation, men det är säkert skönt när det är över. Hoppas allt går bra!

 
Ingen bild

akkis/Kina

7 maj 2010 00:21

Kram vännen!
Det kommer bli så skönt och dessutom åker du till min hemstad så den kommer ta emot dig med öppna armar

Kram Kina/akkis...

 
Ingen bild

Karolin

7 maj 2010 09:30

Hej!
Följer din blogg och vill härmed önska er lycka till på den spännande resan ni har framför er.
Kram från Karolin
http://linaellerkarro-detrjag.blogspot.com/

 
Ingen bild

Cat

7 maj 2010 14:30

Åhh, vad spännande! Är ngt jag också velat göra i flera år men inte vågat el ens ta steget...än.
Vad kostar det att göra båda ögonen??

Lycka Till!
Kram

 
Jessica

Jessica

7 maj 2010 21:59

Åh jag hoppas att det gick bra!!!
Det kunde banne mig varit jag som skrivit det där inlägget, har precis samma känsla som du gällande mina glasögon/linser *tycker inte om*
Kanske beror det på att man fick dem i tonåren, jag vet inte, men jag har aldrig lärt mig trivas i mina glasögon och utan linser är jag...blind ;)

Kram på dig!
//Jessica

http://jezza.wordpress.com

 
Ingen bild

Jenny

11 maj 2010 15:13

Vill bara säga grattis till Viktor på födelsedagen! Hoppas att han har ett stort och livligt kalas med sina änglavänner!

 
Linda

Linda

20 maj 2010 20:29

Oj, har inte varit inne & läst på din blogg på evigheter & läser nu om att det kan vara något på g äntligen. Jag bara ryser & även jag har små fjärilar i magen för eran skull... Hoppas att liten snart är hos er..

http://minprinsessaminaprinsar.com

 
Charlotte

Charlotte

28 maj 2010 19:34

Åh, jag hoppas att det gått bra med både ögonoperation och barnbesked.

http://charlotte.blogg.se

 
Ingen bild

Louise

29 maj 2010 13:14

Hej där Marie,
nu är vi nog många som har följt dig under åren som väntar med spänning på en uppdatering :-)

 
Ingen bild

malin

31 maj 2010 14:01

Hoppas att allt är bra med dig/er och att vi snart får dela eran glädje om ett Positivt besked.


KRAMAR I MASSOR!!

 
Arletta

Arletta

1 juni 2010 22:29

Jag vill inte vara den som tjatar men jag går in här varrenda dag och väntar på glädjande nyheter. Kommer de inte snart? Hur gick ögonoperationen?

http://wallemini.blogg.se

 
Ingen bild

Cam

4 juni 2010 19:40

Hur går det med allt? Skriv gärna snart...

 
Caroline

Caroline

6 juni 2010 20:46

Hoppas allt är bra med dig!

KRAM

http://livetsommammatillmajaochlillaliten.blogspot

 
Ingen bild

Anna

7 juni 2010 10:13

Kära fina du! Fast vi aldrig träffats så drömde jag om dig inatt... Jag drömde att jag gick in på din blogg och läste att ni fått barnbesked och att er lilla pojke väntade på att ni skulle komma och hämta honom. Håller tummarna att det är er tur nu! Massor av kramar!

 
Ingen bild

Carolina

8 juni 2010 13:03

Nu börjar jag också undra vad som har hänt? Hoppas att allt gick bra med operationen och att de fina beskeden är på väg!
Kram

 
Linser

Linser

14 oktober 2010 14:20

Jag ska också göra en ögonlaseroperation snart. Ska bli skönt att slippa linser!
Fin blogg.

http://www.linserpanatet.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards