Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 15 januari 2008

Förbannade PMS!!

Av grodis - 15 januari 2008 21:26

Alltså, vissa dagar... som idag.. blir det bara grått, grått, grått. För att sedan övergå i svart. Sen becksvart.

Det är som om det faller en rullgardin framför mina ögon och jag riktigt känner hur hornen växer i pannan på mig. Jag blir helt ... knäpp!?

Jag blir elak. Säger saker jag verkligen INTE vill. Men de hoppar ändå ut som svarta sörjiga grodor ur munnen på mig. Sårar den jag inte vill såra. Skitjobbigt är det. Känns som om jag inte har kontrollen...




Det är PMS.


Jag VET att det är det.

Och det är FÖRBANNAT jobbigt!

Både för mig själv, men också för min älskade man, som måste stå ut med sin fru "Draken på väg till akutpsyk" dessa dagar.... (ja, för det känns som om det är så illa...)

Jag känner att jag inte fixar mycket mer av dessa PMS-perioder och undrar nu oroligt om ni som läser vet om det finns NÅGOT man kan göra åt detta helvete?!


På allvar alltså.


Jag är villig att testa det mesta, som verkar vara "riskfritt".

För inte kan väl jag vara ensam om dessa hemska perioder..?


TROTS att det nu börjar rulla in lite barnbesked från Bolivia och TROTS att det finns många trevliga saker att se fram emot framöver, så FÖRMÅR jag mig bara inte att se det. Jag blir bara mörk i mina tankar och vill dra något gammalt över mig och bara gråta, skrika, sova.. Inget bra alls...

Dessa perioder har blivit mycket värre under sista halvåret/året och dessutom brukar de hålla på någon vecka innan mens.. Det är verkligen SKITJOBBIGT. Knappt så jag orkar med mig själv....


Så please... hjälp en kvinna som vid dessa perioder har VÄLDIGT mörka tankar ... att få lite ljusare tankar...

Alla tips är varmt välkomna!!

 
 
Flitiga Flisan

Flitiga Flisan

15 januari 2008 22:09

Gumman då!
Jag förstår att det är jättejobbigt.
Jag har försökt leta lite produkter. Om de är bra vet jag inte. Jag föreslår att du går till en hälsokostaffär imorgon och hör efter.
Men här är mina förslag iallafall:

Femal Balans - http://www.medicamin.se/WebShop.php?lang=46&category=4&select_artno=132702&PHPSESSID=11924ba6e282ee4e2ac585e01de33cf5

Nattljus - http://www.medicamin.se/WebShop.php?lang=46&category=4&select_artno=138930

Det finns säkert fler och kanske bättre än de jag hittade, men det är iallafall förslag.

Snälla gå imorgon och kolla med en hälsokostaffär. Det är värt att iallafall testa.

Många kramar!

http://ff.bloggagratis.se

 
Pipeline

Pipeline

15 januari 2008 22:19

Här är ett PMS-monster till... Jag blir skogstokig och det mest korkade av allt är att jag inte fattar vad som pågår förrän min man påtalar det. Själv är jag så upptagen av hormonsvallet att jag inte har någon kontakt med jordskorpan.

Så det positiva för dig är väl ändå att du är så pass närvarande i verkligheten - även under PMS:en - att du vet vad som är på gång. Då kan du också mota Olle i grind. Ett tips är att ta itu med jobbiga saker som du drar sig för annars. Man räds ju ingenting under PMS-ruset. Jag har skrivit riktigt vassa brev till myndigheter och ringt jobbiga samtal. Och njutit av det :-)

Annars är det bästa tipset att erkänna sig besegrad och tillåta sig att vara på kant med hela världen. Det är ganska befriande att ge upp, ta ett bad och krypa ner under en filt.

http://pipeline.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Humlan

15 januari 2008 22:22

Har samma problem som du, en veckan innan mens.... inte roligt. Har försökt med Femal Balans och liknande preparat men efter att jag gjort en blodanalys hos en kostrådgivare visade det sig att jag inte hade den sortens hormonobalanser = den sortens läkemedel skulle inte hjälpa mig.
Hon rekommenderade mig istället B-vitaminkomplex och Omega 3. Vanligt vid PMS-besvär är tydligen att man äter för lite och fel sorts fett! Man ska absolut inte äta lightmargariner (Lätta, Becel osv.) utan riktigt smör till stekning och olivolja till dressingar. Till smörgåsar kan man äta Bregott. (Det enda som inte innehåller transfett) Fisk är också nyttigt såklart :), speciellt lax och makrill.
Undvik socker i möjligaste mån också, själv dämpar jag värsta sötsuget med 70%-ig choklad.
Jag har ätit enligt hennes rekommendationer i 1½ månad nu och jag kan faktiskt säga att mina PMS-besvär denna månad inte var FULLT så jobbiga. Det tar ju minst 2 månader för kroppen att ställa om sig och jag har iallafall så här långt märkt skillnad!
~kram~

 
Ingen bild

Lillan

15 januari 2008 22:27

Jag lider egentligen inte alls av PMS eller något sådant - har till och med kunnat gå igenom både nedregleringar och hormonbehandlingar utan att reagera nämnvärt, men just nu förstår jag hur det måste kännas. Med ständig sömnbrist och en prövande 4½-åring så känner jag att jag tappar humöret vid de allra konstigaste tillfällen och jag skriker saker åt stackars Carl som jag aldrig trodde att jag skulle göra. Tack o lov hänfaller jag inte åt sarkasmer och elakheter, utan det är mest irrationell ilska det handlar om. Inget man är stolt över som mamma precis...

Vill bara skriva att du inte är ensam om att ha humör - har tyvärr inga tips om vad man ska göra, annat än det jag brukar göra... Låsa in mig i tvättstugan ett tag... kram!

 
Ingen bild

Grodis

15 januari 2008 22:57

Tack tjejer!
Och tack för lite tips och råd.
Skönt att höra att man inte är ensam om detta gissel....
Men, jag har lugnat mig lite och skamset sagt ordet FÖRLÅT. Det är också viktigt. Men som sagt, så här kan det inte fortsätta...
Ang. Humlans tips om bra fetter så äter vi faktiskt RÄTT sorts fetter. Ikväll har jag ätit både Bregott och Makrillfilé faktiskt! ;-P

Men.. så finns det 70%-ig choklad i skåpet såg jag.. *hmmmm* En ruta? ;-)

KRAM på er!

 
Dockmamman

Dockmamman

16 januari 2008 00:01

Elakhet och att vara häxa är mitt yrke de dagar jag har känning av PMS, jag vet inte men den här ilskan har ökat ju äldre jag blir och det är inte bara ilskan jag tycker hela världen är emot mig.

Jag har tänkt varje månad att nu ska jag se till att jag inte ska bli den där andra hon som ä som giftiga tarantellor (lindrig är dom jämgfört med mig)men så helt plötsligt så säger någon att nu får du lugna ner dig för nu har du trissat upp dig igen och vad händer då tror ni jag blir snällare bara för att jag blev upplyst om hur dumt jag agerar...

Nä jag blir värre och sedan sitter jag på toa och bara gråter och tycker synd om mig själv.
Jag själv har tänkt på att söka hjälp, för jag klarar ine av det själv för jag vet att jag sårar så många inklusive mig själv under den här peridoen.

Jag själv har en teori på mig själv vad det kan bero, varför jag blir så är nog för att jag lever just nu i en jobbig situation och det kräver så mycket energi så det finns inte energi över till det som egentligen inte alls behöver bli så stort och då blir det en explosion av sorg, smärta, ilska, orättvisa osv osv.

Du har en press som kanske gör att det blir så här och jag tror att det blir bättre när spänningen släpper och allt lugnar ner sig och ni kan slappna av och börja leva livet igen.

För väntan och ovissheten är det som kan ta knäcken även på den starkaste och för det mesta är vi människor så att vi vill visa oss starka och jag tycker du är stark som talar om för oss hur det är för jag anser mig behöva den här erfarenheten eftersom jag själv har barn och vem vet någon av dom kanske inte kan få något barn och då har jag den efarenheten av att ha läst om din kamp och på det viset bli en erfarenhet rikare.

Jag sänder er så många styrkekramar och så du kanske ska börja att sticka, stickningen kan växa fort under PMS perioden, ett sätt att sticka in alla bekymmer för varje maska och varv...

Prova/Kram igen

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jane

16 januari 2008 07:38

Hej Grodan!

Jag är också ett PMS-monster av rang! Rullgardinen går ner och jag blir argsint och deppig. Kan dock hålla med tidigare talare att omega3 och B-vitamin gör livet lite lättare. I alla fall har det blivit så att både jag och maken kan skratta åt att "jasså kommer mensen nu". Femal Balans har jag också prövat, men det hjälpte inte ett dugg. Det bästa för mig har varit FitLines produkter. Surfa in på www.fit-line.se och kolla.
Kram

 
jess

jess

16 januari 2008 09:02

Ja du - jag är likadan. Jag försöker äta vitainer, rätt fetter och en bra kost helt enkelt - sova extra just de perioderna osv.

Men en sak jag tänker själv är att det faktiskt är jag som VÄLJER att säga alla de där sakerna. Någon gräns anser jag min ha rätt att passera för jag minns när jag gjorde det första gången.

Jag lägger inga skuldkänslor på mig själv utan jag accepterar det faktum att jag faktiskt har ett i längden oacceptabelt beteende. JAG måste förändra det. Jag har blivit bättre i och med det - lika arg blir jag men jag låter mig inte ta rätten att vara otrevlig mot någon annan. Be om ursäkt såklart om jag gör det ändå men en dag kanske den inte godtas - jag vill inte uppleva en sådan dag!

http://ettbraliv.wordpress.com

 
Lille skutt

Lille" title="http://blogspot.com]Lille" target="_blank">blogspot.com]Lille skutt

16 januari 2008 17:38

Det kom igår i Finlands tv ett engelskt program där de testat att en grupp med "pms-monster" :)åt mycket kalciumrikt (mjölk, yoghurt, ost osv) samt fet fisk (jag tror det var för D-vitaminen). De höll samtidigt dagbok över hur de kände sej. Resultaten var otroliga. Alla hade minst 30% förbättring efter tre månader, vissa kände sej t.om 70% bättre! Lönar sej kanske att prova?

http://www.livetmedphuri. blogspot.com

 
Jennifer

Jennifer

16 januari 2008 18:23

Ohgud, jag vet precis vad du menar. hemskt

http://Jenniferisaxon.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Super-Anka

16 januari 2008 22:27

För mig funkar jättenattljusolja - dyrt i affären, billigare på www.topformula.se.

Sen har jag två väninnor som har riktigt, riktigt tung pms. Båda två har ganska nyligen (under hösten, tror jag) fått antidepressiva utskrivet av gynekolog. Då äter man det från ägglossning och en vecka (eller nåt) framåt - låg dos, inte hela månaden alltså. Jag tycker att du ska kolla upp det. Och jag tycker INTE att det är nåt man måste tala om för sin adoptionsorganistation. Det är stor skillnad på pms och att vara deprimerad "på riktigt".

Lycka till och kram!

/Annika, mamma till liten koreansk superhjälte

 
Bridz

Bridz

17 januari 2008 11:13

Själv lider jag av avsaknad av hormoner, och har aldrig PMS... men det är ju en annan historia.

Jag skulle faktiskt råda dig till att inte prova en massa otestade naturpreparat, utan istället gå och prata med en läkare. Jag vet att det finns hjälp att få, kommer bara inte ihåg nu på vilket sätt.

http://bridz.blogspot.com

 
Ingen bild

Johanna

20 januari 2008 12:26

Hej

Jag känner igen mig i det du skriver och vill bara säga att jag i sommras sökte hjälp hos kvinnokliniken efter jag mailade min fertilitetsläkare om mina problem och han trodde att jag hade handikappande PMS. Vad nu det är? Läkaren på kvinnokliniken (som för övrigt var helt knäpp) försökte först provocera mig till att mina aggressioner berodde på att jag inte kunde bli gravid. Hon sa att p-piller och antidepresiva medel är det som de brukar ge vid PMS och det brukar hjälpa. Jag valde mini piller och det fungerade hur bra som helst. Ingen mer PMS!

Så mitt råd är att söka professionell hjälp istället för hälsokost produkter.

Lycka till!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards