Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 9 juli 2007

Syndigt gott!

Av grodis - 9 juli 2007 23:30

Jag fick en kasse rabarber av en kollega förra veckan, vilket jag blev jätteglad för då vår egen lilla rabarberplanta inte klarat av flytten från en rabatt till en annan i höstas tyvärr....

Så, ikväll bakade jag sommarens första rabarberpaj! Syndigt gott är det och både jag och maken njöt i stora drag.

Innan dess hade vi ätit en jättegoood och nästan nyttig middag som maken lagat som bestod av färska kokta rödbetor, som han sedan snabbgratinerade i ugn med lite fetaost och färsk timjan över. Mums!

Till det en varsin dinkelknäcke-macka med keso och skivade rädisor på. Han är så påhittig och kanonduktig i köket - min alldeles egna kock!


Ni ska få receptet på pajen förresten, för det är världens enklaste och det passar till vilka bär/frukter som helst och de lägger ni alltid i botten på pajformen och sprider sedan denna "deg" över. Och nej, det är INGEN nyttig paj... tyvärr... ;-)


2,5 dl vetemjöl

2 dl strösocker

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

1 ägg

100 g smält smör alt. Milda Culinesse, lite drygt 1 dl (Milda Culinessen är behändig då den ej behövs värmas/smältas.)


Blanda först ihop alla torra ingredienser, och sedan i med ägget och smöret och rör ihop. Fördela sedan över bären/frukten i formen och ställ in mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.


Klart för avnjutning!

 
 
Molly

Molly

10 juli 2007 08:05

Nä, men man måste få unna sig ibland. Tyvärr har jag unnat mig alldeles för mkt alldeles för länge nu. Har gått upp tre kilo under semestern. Väntar på motivation att verkligen köra! igen. Vilka spännande maträtter han verkar laga, din man. Min kör alltid husmanskost när han lagar, men det är kanongott och kompenserar att jag står för den "konstiga" maten. Ha en underbar dag!

http://mollysmys.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

10 juli 2007 09:17

Och jag har fått smaka denna ljuliga paj av dig och den ÄR verkligen underbar!! Rabarber kan du få av oss om du vill, vi har massor. Kram kram, vännen!!

http://sedlacek.se

 
Ingen bild

Lillan

12 juli 2007 17:26

Nu var jag ju tvungen att testa den där pajen - står just nu i ugnen efter att Carl och jag har pysslat lite - provsmakas om ca 25 minuter ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards