Såsom i Himmelen & på Jorden

Direktlänk till inlägg 26 februari 2007

Boktips!

Av grodis - 26 februari 2007 09:49

Vi fick ett tips på "Viktminskningskursen" jag går om en bok som kunde vara bra för oss att läsa under vår viktminskningsresa - "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Stahre.Den har jag nu beställt!Och ja, jag ska läsa den också! *blinkar till maken* ;-PFör er andra kan jag berätta att jag har många böcker av olika slag med recept, GI, Atkins, Viktväktarna osv osv. Men jag har inte läst dem. Än. Tiden måste vara RÄTT ju... Och det är den NU. Jag är superdupermotiverad och just det här med BETEENDET intresserar mig massor. Det är ju det som är A och O. VARFÖR gjorde jag som jag gjorde? Beskrivning av boken:Nyligen publicerade forskningsstudier vid Karolinska Institutet visar att den här metoden ger både viktminskning och bestående viktnedgång. För första gången får läsaren kunskaper om de verkliga bakomliggande orsakerna till övervikt. Genom råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi visas här hur man varaktigt går ner i vikt och sedan behåller viktnedgången. Forskningsresultaten har väckt internationellt intresse och efterfrågan.Boken tar upp frågor som: Varför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt? Varför står jag inte emot suget efter att stoppa i mig något? Vad beror det på att jag inte kan behålla viktnedgången? Svaret är att övervikt i första hand inte handlar om mat utan om stress och negativa tankemönster. Ofta har man alltför stora krav på sig själv i kombination med en negativ självbild, vilket leder till känslor av irritation, besvikelse, oro, hopplöshet - känslor som kompenseras med ätande. Boken innehåller konkreta råd och lättillgängliga tekniker från kognitiv beteendeterapi. Det grundläggande 9-stegsprogrammet ger kunskaper om hur man stärker självkänslan, förändrar negativa tankemönster, löser vardagsproblem och förändrar sitt ätbeteende långsiktigt. Och det väl avvägda kostprogrammet innehåller fräscha och allsidiga recept - bra mat som passar hela familjen. Ur innehållet:Del 1ÖVERVIKT HANDLAR OM STRESS, KÄNSLOR OCH SJÄLVBILDTankar, känslor och ätbeteendeDin vikt- ditt valSant och osant om fetmaProgrammets uppläggning och innehållVarför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt?Del 2DE 9 STEGEN TILL BESTÅENDE VIKTNEDGÅNGSteg 1 Byt ut negativa livsreglerSteg 2 Förstärk din självbild och ditt självförtroendeSteg 3 Förändra dina negativa tankemönsterSteg 4 Bli chef över ditt eget livSteg 5 Sätt gränser och säg nejSteg 6 Stress kan ge överviktSteg 7 Ta kontroll över stressen i ditt livSteg 8 Att genomföra positiva samtalSteg 9 Att förverkliga mål och förändringar Del 3KOSTPROGRAMMETInledningReceptDin egen fortsättning Lisbeth Stahre är socionom, kognitiv beteendepedagog och har arbetat med behandling av övervikt i femton år. Hon är ansvarig för den här nya, mycket framgångsrika, kognitiva metoden för överviktsbehandling och leder forskningsstudier kring metoden vid Karolinska Institutet. Tidigare har hon skrivit de uppmärksammade böckerna Övervikt handlar om känslor och Kognitiv behandling vid övervikt och hetsätning."

 
 
Tess

Tess

26 februari 2007 09:59

Så härligt att läsa att du fortfarande är motiverad till topp!! Tittar in här ofta för att se hur det går för dig. Uppdaterar inte min egen blogg så ofta för tillfället, jag kan inte riktigt skriva vad som helst där och just nu är det så mycket i mitt huvud som inte får plats där ...

http://www.malika.se

 
Ingen bild

"E"

26 februari 2007 10:42

Den boken ska jag nog köpa direkt... :)
Kramis!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grodis - 14 maj 2013 07:44

Så här ser min fot ut 4 veckor efter op.

Av grodis - 18 juni 2012 10:51

Hur går det med vikten då?   Ja, hörrni... Önskar så att jag kunde säga att jag numera är normalviktig och att allt är bra! Tyvärr är det inte så... Jag peakade min högstavikt NÅGONSIN här under våren. Blodtrycket hade stigit till 147/97 och jag ...

Av grodis - 14 juni 2012 21:32


Herrejösses...   Insåg just att det på söndag ju är exakt 2 år sedan min mobil ringde. Signalen för Astrid Lindgrens "Saltkråkan" ljöd och klockan var exakt 10.00 och jag var yrvaken. Jag hade vaknat tidigare men somnat om då det var en ledig dag...

Av grodis - 12 maj 2012 22:52

"Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jordenOch min längtan har fört mig hitDet jag saknat och det jag fått   Det är ändå vägen jag valtMin förtröstan långt bortom ordenSom har visat en liten bitAv den himmel jag aldrig nått ...

Av grodis - 28 augusti 2011 22:13


Hej alla!   VAD skriver man i en blogg som man inte skrivit i på över 1 år? Som man haft dåligt samvete över att man inte uppdaterat sen den dagen (dagarna efter) vi fick vårt efterlängtade barnbesked förra sommaren.   HUR formulerar man...

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards