Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg under februari 2007

Av grodis - 23 februari 2007 08:46

Blä!Jag har PMS. Jobbigt värre...Huvudet spränger, humöret åker berg-o-dalbana, boobsen spänner och det värsta av allt.. SÖTSUGET!! *gaaaah*Give me som candy!! Choklad, lakrits, lösgodis.... f-n vad gott det vore. Det är sällan jag åt godis även innan "detta liv", men just dagarna innan mens var jag tvungen att ha något sött. Det gick liksom inte annars. Jag minns även för ett 10-tal år sen hur jag MITT I NATTEN tog cykeln till Statoil-macken bara för att köpa en "Gott & Blandat"..!?!Icke normalt.Usch, usch jobbigt idag.. jobbigt innan mensen kommer, jobbigt när mensen kommer. En riktig prövning kommer det bli!Fredag idag, IGEN! Skööönt. Helgen kommer bli en lugn helg och jag ska bara vara och pyssla lite. Promenader kommer det också bli, med stavarna förstås!Ha en fin fredag allihop!

Av grodis - 22 februari 2007 22:30

Jobbade över en liten stund ikväll, sen hämtade jag maken på stationen och vi åkte hem. Under färden hem kände jag att jag ville ut och gå, med stavarna jag fått låna! Så blev det också. Hem, bytte om. Invigning av iPoden och så ut i mörkret! Hade varit en perfekt promenad om det inte vore så förb-nnat isigt och halt! *morr* Fick spänna mig extra i kroppen för att inte halka omkull och stavarna for som värsta Bambi-benen ibland, trots piggarna. (rundade såna och helt värdelösa mot isiga vägar..) Nåväl, jag tog mig UT. Jag gick så raskt jag förmådde under omständigheterna. Jag har ätit goooood middag (laxfilé med kokt potatis och stuvad spenat) som maken varit snäll och lagat till oss under tiden jag promenaderade. :-)Ett par trevliga telefonsamtal med kära vänner har det också blivit ikväll och nu sitter jag och kurar lite .. nyduschad och i morgonrocken.. innan det är dags att sluta ögonen och säga adjö till denna dag.Imorgon är en ny spännande dag! Sov så gott alla och TAAAAAAAAACK för alla (jösses vad många!) goa kommentarer! Ni är bäst!

Av grodis - 22 februari 2007 08:31

Jag är så glad idag!Kunde inte låta bli att väga mig imorse. För det är ju trots allt en vecka sen vi startade idag...Vågen visade -1,7 kg!! Hurra!Sen satte jag på mig mina sen 1,5 månad tillbaka nya svarta byxor, som jag fick flytta knappen i för att kunna ha i midjan... Döm om min förvåning att jag fick ihop dem utan problem och måste flytta tillbaka knappen till ursprungsplatsen MINST!?Fram med måttbandet och mätte......................- 8 cmM I N U S Å T T A C E N T I M E T E R!!!Jag bara fnissade tyst för mig själv och jublade inombords!! HURRA FÖR MIG!! :-DOch HURRA för våra kära vänner som idag börjar sin hemutredning och sin resa mot sitt/sina barn!! LYCKA TILL!

Av grodis - 21 februari 2007 22:03

Ja, jag har köpt första plaggen till vårt kommande barn idag! Modigt värre..! Var bara tvungen.. när vi blev medlemmar i BFA-A i somras så köpte jag ju världens gosigaste mysgroda och idag, när vi fått OK i nämnden (förhoppningsvis!?) så köpte jag dessa bodys i 2-pack på Lindex... med GRODOR på förstås! (vad annars?) Stl. 86 köpte jag (motsvarar ca 1,5 år väl?) så jag hoppas jag garderat mig tillräckligt.. ;-)Gud, så läskigt. Och så overkligt! Annars brukar jag vara bra på att köpa kläder till vänner och bekantas barn, men till VÅRT barn..? Scaaaaary..... *Whiiiiiiii!!*Nu till kvällens andra möte med Viktminskningsgruppen!Vilket kanongäng vi är! Vi har verkligen skitkul tillsammans och idag var det först en tillbackablick på veckan som gått, vi berättade hur det hade varit och hur vi tycker att det är + hur vi mått/mår. Vi fick också sammanfatta veckan i 3 ord, vilket var väldans svårt. Mina 3 ord blev: Koffeinabstinens. Hungrig. Pigg!Efter det blev föreläsning då vi fick lyssna på en hälsorådgivare som berättade hur TANKAR, KÄNSLOR och (ÄT)BETEENDE hänger ihop. Orsaken till: 1. Varför man är överviktig?(vilket förstås är högst personligt). 2. Varför vi äter? (är vi hungriga, sugna, ledsna, glada osv. 3. När äter vi? Det är viktigt att bli medveten om just de känslor och tankar, som gör att man äter utan att vara hungrig eller att förstå varför man fortsätter att äta trots att man är mätt. Det är viktiga förutsättningar för att man ska lyckas hålla den nya lägre vikten sen. Att hålla vikten är ju som bekant svårare än att gå ner i vikt!Vi fick även papper om MÅLVIKT. 10% viktminskning är en framgångsrik målsättning som..1. Förbättrar hälsan2. Ger bästa chansen att bibehålla den nya, lägre vikten3. Är lagom mycket för att inte kännas allt för avlägset.Vi ska även göra en ANALYS och MÅLSÄTTNING:VAR står jag idag?VART vill jag komma?Sätta upp realistiska mål med utgångspunkt från ens personliga förutsättningar. (efter BIA-mätningen och tillsammans med rådgivaren)Dela upp målen i delmål (t ex 5 kg etapper)Skriv upp de mål (vikt och motion) som man vill uppnå. Dela upp i närmål och slutmål.MOTIVATIONVarför vill jag gå ner i vikt? Vi fick även lära oss att vi måste peppa oss själva, det är jätteviktigt. När man t ex öppnar kylskåpsdörren för att ta något för att man är "sugen"... och sen vaknar upp och stänger igen utan att ta något.. säga till sig själv "Det här gjorde jag bra!".Bli medveten om att det är JAG som bestämmer över MIG själv. JAG väljer!BELÖNINGUnna sig en belöning vid varje nått delmål, t ex ett nytt klädesplagg, CD, Bok osv. *nemas problemas här inte!* ;-PEfter föreläsningen så gick vi ut hela gänget och gick en rask promenad med stavar. Riktig fart var det och faktiskt JOBBIGT! Vilket flås jag har ... not! Konditionen är USEL... Men roligt var det och vi var rejält trötta och svettiga (trots 14 minusgrader) när vi kom tillbaka efter 50 minuter! Härligt! Jag fick låna hem stavarna tills nästa gång, då mina är sönder och jag inte hunnit köpa nya. Schysst! :-)Vår personlige tränare skickade även med oss ett papper hem, med övningar som vi enkelt kan göra i hemmet, utan redskap! STYRKETRÄNING HEMMA:1 min 15 sek Armhävningar1 min 15 sek Benböj ca 90 grader1 min 15 sek Ryggresningar1 min 15 sek SitupsUpprepa 2 gånger och vila vid behov.INTERVALLPROMENAD:1. Börja promenera i motionstempo 10 min.2. Gör en tempoökning till ordentligt motionstempor 10 min.3. Återgå till normalt motionstempo i minst 20 min.Puh! Är det någon som orkar läsa så här långt? ;-)Nu ska jag ta mig en dusch och sen lägga mig och sova skönt. Lär inte bli några som helst problem att somna...TACK snälla ni för alla goa kommentarer och grattis! Ni är bara bäst, bäst, bäst! Hektiska tider på jobbet gör att jag har ont om tid att svara er var och en som jag önskar jag kunde. Tack återigen! *slänger ut massor av cyberkramar*

Av grodis - 21 februari 2007 10:30

Idag pirrar det massor i min mage och jag är allmänt glad och uppåt. Inte så konstigt kanske... ;-) Tänk att vi får OK idag. Ja, jag vågar tro det. Helt sanslöst! Vi är verkligen på väg mot vårt barn. Mot Viktors syskon. Mer och mer börjar tankarna riktas in på vem denna lill* varelse är. Om h*n redan nu finns i någon kvinnas mage och sparkar? Eller är h*n redan född? Ett litet knyte någonstans i Bolivia. Säkert inlindad i mjukt tyg. En liten son eller dotter... *blir tårögd av bara tanken*Åh, så jag längtar..!! Det är en stor dag för mig idag. Men ännu större kommer det bli när vi får pappret med stort "P" i handen med OK. Då jäklar struntar jag i Prenet för ett tag och skålar i champagne, äkta sådan! För det är det absolut värt!Ikväll är det dags för andra träffen med gänget i Prenetprogrammet! Ska bli jättekul att höra hur de andra nio deltagarna klarat veckan och jag har en del frågor jag vill ta upp. Det är -15 grader idag *brrr* och vi ska ut och gå med stavar, jättekul! Faktiskt. *menar det* Jag har underställ, vantar, mössa, halsduk, GoreTex-kängorna och annat nedpackat så jag lär inte frysa. Sen får jag ju upp värmen ganska snart också när vi börjar gå.En bra onsdag - och imorgon börjar våra kära vänner sin hemutredning. LYCKA TILL goa Soff med make!!

Av grodis - 20 februari 2007 22:22

Klockan är snart 22.30 sitter här med ett glas mineralvatten brevid. Över mig har jag en gosig ullpläd. Braskaminen sprakar för fullt och pumpar ut värme i vårt hus... Vi har storhandlat för en vecka framåt idag efter jobbet och fyllt på kylskåpet med allehanda nyttigheter. Maten ikväll blev kycklingfilé med potatis, en fräsch sallad och en lätt fraiche yoghurt med hackad färsk basilika, vitlök och citronpeppar. Gott! Dock har jag upptäckt ett problem; jag får inte i mig det jag ska!? Enligt Prenet ska jag äta 4 medelstora potatisar, men jag får inte i mig det.. 2 fick jag i mig idag, sen var det stopp! Jag kan ju inte äta så jag mår illa? Måste ta upp detta med dem imorgon när vi träffas igen... kanske det finns annat att äta istället? För att komma upp i det intag jag ju ska ha i mig enligt BIA mätningen... Semmeldagen för 2007 är snart slut, tack och lov! JAG GREJADE DET!! Inte en semla har kommit i min närhet (jo, när jag öppnade kylskåpet på jobbet stod där 10 st imorse och doftade underbart... men det var bara att ställa in mjölken och stänga fort som f-n!) och just nu känns det jättebra! Men jag är fortfarande sugen... men ska INTE!Tack snälla ni för ert pepp och er förståelse ang. mitt sug efter semla! Imorgon går vårt ärende upp i nämnden! TJOHOOO! Ringde vår hemutredare E idag på e.m och sa som det var; att jag läst och hört på nätet om att det finns något som heter "omedelbar justering", men tyvärr är det inget som tillämpas här i stan... Det blir vackert till att vänta någon vecka till innan vi får papperna i vår hand. Däremot så sa hon att hon LOVADE att jag INTE ska vara ett dugg orolig för att vi inte ska bli godkända även där, för det finns INGA SOM HELST HINDER för oss!! HURRAAAA!! Ja, jag veeeet ju det innerst inne, men ändå... Jag kommer inte skåla i champagne förrän vi har DET pappret i vår hand. *skrockfull* Däremot ska de ringa oss när de fått tillbaka papperna från nämnden till familjerätten så jag kan hämta dem där, så då sparar jag in ett par dagar med snigelpost iallafall.. Kanske, kanske nästa vecka??! *hoppas!!*Nu ska jag lägga mig och läsa i nya "Må Bra" som kom idag! Nattinatt och dröm så sött!

Av grodis - 20 februari 2007 15:45

Fan vad jag suktar efter en semla just nu. Jag som älskar semlor! Brukar iofs inte äta mer än kanske 2-3 ggr varje "semmelsäsong" men ändå... Ser semlor för mitt inre... Känner lukten.. smaken av mandelmassan blandad med grädde... *gaaaaaaaaaaaaaaah*Snart, snart är denna dag över och förhoppningsvis lägger sig hysterin både hos mig själv och i affärerna... *suckar lite och tycker synd om sig själv*

Av grodis - 20 februari 2007 12:53

...vi lade på vår ansökan till Familjerätten om att få adoptera! Jösses.. snart 1 år sen vi avslutade vår IVF-karusell. Med alla (extra) hormoner man tryckte i sig. Alla sprutor i magen... Det känns SÅ länge sen! Konstigt.. ibland känns det som om vi inte varit där..? Men det har vi och jag är så klar med den biten av mitt liv.Vårt barn kommer komma från andra sidan jorden. Där det alltid (nästan) är varmt och skönt. Ett älskat barn. Minst lika älskat som om det legat i min mage. Nu bär jag det i hjärtat istället, inte fel det heller.. ;-)------------------------------------------Fick en så fin text av min vän Cat under kommentarer som jag måste publicera här känner jag."Jag vet att du finns där ute någonstans, långt borta men ändå så nära mig, du lilla barn som bor i mitt hjärta.Så jag har dig i mitt hjärta så länge tills den speciella dag då vi möts och kan vara tillsammans.Jag drömmer om den dagen då vi blir vår egna lilla familj, jag drömmer om dig både dag och natt, vad har du för ögonfärg, vad får dig att skratta, vad gillar du för mat, är du kittlig under fötterna, ja jag drömmer om den dagen då vi möts.Fast jag inte har träffat dig eller sett ditt ansikte än, så har du redan en plats i mitt hjärta, för var dag växer min kärlek till dig, du lilla barn som bor i mitt hjärta.Mitt hopp och längtan blir starkare för var dag som går, snart får jag träffa dig och krama dig.Så fast vi är så långt ifrån varandra så vet jag att du väntar på mig också, så som jag väntar på att få se dig mitt barn, och ge all min kärlek till dig, du lilla barn som bor i mitt hjärta.Jag vet att du finns där ute någonstans, så långt borta men ändå så nära mig, du mitt lilla barn som bor i mitt hjärta."Tack snälla Cat! Så vackert och så sant. *kramar om*

~ Om mig ~

17 juni 2010 kl 10.00:
EN SON!! ♥

Fråga mig

2 besvarade frågor

~ Kalender ~

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

~ Gästbok ~

~ Tidigare år ~

~ Kategorier ~

~ Arkiv ~

~ Sök ~

~ RSS ~


Ovido - Quiz & Flashcards