Såsom i Himmelen & på Jorden

Alla inlägg den 3 januari 2007

Av grodis - 3 januari 2007 20:34

När jag kom hem idag bestämde jag mig för att gå en promenad runt ön där vi bor. Först tänkte jag bara ta "lilla rundan" på ca 2 km, men när jag väl kom iväg och upptäckte hur fantastiskt skönt det var att gå och hur vackert det var att gå i skenet av månljus beslutade jag mig snart för att gå "stora rundan" på 3,3 km istället. Ute var det alldeles tyst och stilla, och när jag kom runt på andra sidan ön stannade jag och undrade vad det var som lät? Det visade sig vara "klirret" av iskristaller som bildades på Mälarens vatten. Vilket häftigt ljud! Promenaden tog säkert längre tid än vanligt att gå, men det gör inget. Ikväll var det frisk luft och lugn och ro som jag ville åt och det lyckades jag få.Och mycket mer än så... jag fick en underbart vacker månskenspromenad.

Av grodis - 3 januari 2007 13:54

Nu är jag tillbaka till jobbet efter besöket hos vårdcentralen. Fick lämna ett nytt hb-prov idag med hjälp av ett enkelt stick i fingret och sen sätta mig ner i väntrummet en liten stund. Det tog ca 5 minuter sen ropade läkaren upp mitt namn återigen och vi gick in i hennes rum.Hon pekade på skärmen och jag såg sifforna.....153....!!!!!Hon sa sedan lugnt: "De MÅSTE helt enkelt vänt på siffrorna på akuten på ditt hb-värde förut. Du måste haft 150 och inte 105 den dagen. Du kan omöjligt ökat från 105 till 153 på så få dagar."Så summa summarum; Jag är frisk som en nötkärna! SKÖNT! Men... faktum kvarstår att jag är sjukligt trött och fortfarande kan sova hur mycket som helst... men det är väl "bara" vinterns fel. Känns jätteskönt att veta att jag har toppenvärde utan minsta tillskott på järn/vitaminer och vad jag nu ska göra med min blutsaft + c-vitaminer som jag köpte igår vet jag inte? ;-)En sak till; Anmälde mig som intresserad av att gå med i deras "Överviktsgrupp" som tydligen finns där på Vårdcentralen. Det är tydligen en grupp som träffas 1 gång/månad under ledning av en dietist och så får man råd och tips och sen får man väga sig och ta en del prover för att kolla så att allt är OK.Jag kommer få ett samtal från VC framöver (förhoppningsvis..) och så får vi se vad det leder till. Känns jättespännande!

Av grodis - 3 januari 2007 11:52

Jag har en god vän som jobbar på Landstinget och vi pratade nyss i telefonen. Denna vän frågade om mitt personnummer vilket h*n fick för att kolla min historia om provsvaren jag haft under alla år på lasarettet.H*n fick bl a fram 2 tidigare hb-värden för mig, vilket kan vara väldigt intressant att ha i bakfickan när jag nu ska utredas för mitt numera låga värde på 105....I november 2004 hade jag... 157 i hb-värde!I november 2005 hade jag... 146 i hb-värde!Och detta HELT UTAN vitamintillskott!?!Detta skall de banne mig få undersöka noggrannt....

Av grodis - 3 januari 2007 08:11

..om det funkar att ringa VC (vårdcentralen) den här gången och få en tid för "genomgång och kontroll" som de ju så vackert skrivit att jag var välkommen att höra av mig till dem för.Nu har jag ringt alltså, återigen... och enligt uppgift ska de ringa tillbaka till mig "omkring kl. 08.30"Spännande.... *ironin flödar*----------------------------------(Uppdaterat 15 minuter senare)*ramlat av stolen*Nu ni - ska ni få höra.Telefonen ringde 5 minuter INNAN den utsatta tiden och det var en mycket trevlig och rak sköterska med utländskt påbrå i andra änden av luren. Jag sa väldigt snabbt mitt ärende - att jag fått en lapp där det står att jag var välkommen att boka tid för genomgång och kontroll av mitt låga hb-värde. "OK, då ska vi se..." sa hon och klickade runt lite i datorn en stund. Sedan sa hon "Jag har en tid idag på eftermiddagen och en tid imorgon bitti".!??!?!- Ja, jag tar ju förstås gärna den tiden ni har idag så jag får det här ur världen säger jag kort.- OK, då är du välkommen kl. 13.15 idag och du ska träffa en läkare som heter XXXXXX" säger sköterskan.Tack och hej.Leverpastej.

Ovido - Quiz & Flashcards